Určitě jste zaregistroval výzvy k tomu, aby se začala trestně stíhat protiuprchlická vyjádření na sociálních sítích. Velice aktivní je v tomto směru šéfredaktor Britských listů Jan Čulík, který požaduje důsledné využívání § 356 Trestního zákoníku o podněcování k nenávisti vůči skupině osob orgány činnými v trestním řízení. Je načase začít protiuprchlické výroky na internetu rázně postihovat?
Ne, svoboda slova a projevu – včetně hanebného či hloupého projevu – je základním lidským právem. U nás taky právem ústavním. Jen projev, který navádí k porušování práv – například práva na život, svobodu a podobně – jiných či jejich porušování obhajuje, je mimo ústavní ochranu a smí a má být zakázán a trestán.
Nedocházelo by ale až k takovým absurditám, že by se bralo jako podněcování nenávisti vůči skupině – konkrétně vůči migrantům – třeba i to, kdyby někdo zkritizoval, že stovky migrantů v řeckém Idomeni vzali útokem hranici a házeli kamení na makedonské policisty?
Přesně tak, proto jsem proti zákazům těchto projevů.
Za jak prospěšnou považujete jednotku HateFree Culture, která má silné zázemí Úřadu vlády a odbornost Agentury pro sociální začleňování a jejímž posláním je mimo jiné i zakročovat proti rasismu a xenofobii na sítích?
Cokoli, co v současnosti sídlí na Úřadu vlády, za příliš efektivní nepovažuji. A pokud bude zakročovat jen mediálně – tedy mediální kritikou a polemikou – pak proč ne.
Nevládní organizace Člověk v tísni, hospodařící ročně s miliardou korun a financovaná převážně z peněz české vlády, EU a dalších státních zdrojů, vydala analýzu o údajném extremismu a nesnášenlivosti mezi čtenáři ParlamentníchListů.cz. Co si o takové náplni činnosti Člověka v tísni myslíte?
Že může být zajímavá a rád bych si tu analýzu přečetl. Vůbec nepochybuji o tom, že mnozí čtenáři Parlamentních listů jsou nesnášenliví.
Na konferenci „Jak porazit kremelskou dezinformační kampaň“, která se konala v Poslanecké sněmovně, vyzval lidovecký poslanec Ivan Gabal k mazání proruských webů a blokování propagandistů na sociálních sítích. Nazrála doba, kdy je v zájmu společnosti sáhnout po cenzuře?
Ne, nenazrála. Nyní proti nám Rusko vede válku mediální a propagandistickou a také zpravodajskou, takže i obrana proti němu má být mediální, informační a také zpravodajská. Kdyby však první ruský voják překročil hranice kterékoli z pobaltských zemí, bude správné okamžitě proruské weby zablokovat a smazat a – abyste měli v redakci PL veselo, neboť dobře víte, zda se vás to také týká – po dobu konfliktu s Ruskem v Pobaltí redaktory proruských webů internovat.
Měl by tu být někdo, třeba instituce, kdo by rozhodoval o tom, co se veřejně psát nebo říkat už nesmí?
Naše svoboda politického projevu není podle Ústavy absolutní. Obhajoba porušení práv jiných, či navádění k jejich porušení, je trestné. Zda k tomu došlo, smí rozhodnout jedině soud. Takže ano, odpovědí na vaši otázku je: soud.
Jaké důvody pro zavedení cenzury jsou podle vás akceptovatelné a které ne?
V principu žádná předběžná cenzura, tedy schvalování přípustnosti textů předem, by být neměla. Pokud daný projev navádí k porušování práv občanů nebo je obhajuje, o tom by měl následně rozhodnout soud, a pokud obviněného shledá vinným, vynést rozsudek.
Napadá mě jediný případ, kdy předběžná cenzura je oprávněná: kdyby se někdo chystal zveřejnit státní tajemství, jehož vyzrazení by mohlo ohrozit životy, zdraví či bezpečnost českých občanů – a státní orgány by se to dověděly. Tehdy mají právo tomu zveřejnění předem zabránit, neboť nikdo nemá právo státní tajemství vyzrazovat a ohrožovat životy, zdraví a bezpečnost občanů.
Ministerstvo spravedlnosti připravilo návrh novely trestního zákoníku, který nově zavádí jako trestný čin hanobení a podněcování nenávisti k osobám na základě jejich „třídy“, „sexuální orientace“ či „pohlavní identity“. Má mimo jiné zvyšovat ochranu leseb, gayů, bisexuálů a transgender před nenávistnými a násilnými projevy a omezit svobodu slova. K čemu je tento zákon, který je nyní v připomínkovém řízení, podle vás zapotřebí?
Není zapotřebí k ničemu, naopak je škodlivý, protože zbytečně a tudíž neoprávněně hodlá omezovat svobodu projevu. Nejen že je špatné do trestního zákoníku přidávat zákaz hanobení třídy, sexuální orientace a tak dále, ale dokonce by bylo správné z něho vypustit i hanobení národa, rasy, skupiny osob, a tak dále – prostě to vše hanobení, které tam je zakázané. A to proto, že hanobení je subjektivní, neexaktní pojem. Uvažme, že zákaz propagace hnutí usilujícího o potlačení práv skupiny občanů by tam zůstal, takže zákaz hanobení je už zbytečný a nadbytečný.
A vůbec, hanobení některých lidí je správné; správné je například hanobit ty, kdo navrhují ještě více omezit naši svobodu projevu.
Právník Pavel Hasenkopf upozornil na to, že návrh je „přilepen“ k protiteroristické novele trestního zákoníku a vláda bude žádat, aby to vše bylo schváleno již v prvním čtení, tedy bez projednání ve výborech a bez možnosti Parlamentu na tom něco změnit. Podle toho by se dalo soudit, že jde jen o nějakou neškodnou novelu. Nebo za tím mohou být obavy vlády z toho, aby se schválila v tichosti a bez zájmu veřejnosti?
Nevím, ale poslanci a senátoři by rozhodně schvalovat omezení svobody projevu nad stávající rámec neměli. Kdyby to schválili, měli by se nadosmrti stydět a dějiny na ně budou hledět jako na ty, kteří jako první po listopadu 1989 naši svobodu projevu nezvětšili, nýbrž umenšili. To znamená jako na hanebné a hanobeníhodné kreatury.
Vyšlo v Parlamentních listech 16.4.2016
spíše přesvědčení občanů, než manipulace. ta funguje sice v rusku, kde již podle středověké kroniky “všichni lžou a tak nikdo nevěří nikomu” . Podobně jako protiisraelské weby lze lehce uvést na pravou míru doplněním a upřesněním
Ad Zd.Hovorka – Islamizace Evropy probíhá dlouhodobě, i bez ohledu na momentální migrační krizi. Už v roce 2010 upozornil B. Kuras, že v roce 2009 zjistili členové několika občanských organizací v Dánsku, že dánská vláda se podílí tajně, bez informování veřejnosti a za absolutního mlčení médií na realizaci projektu postupné imigrace 56 milionů muslimů do Evropy. Totéž zopakoval Kuras v loňském druhém vydání své knížky Jak zabít civilizaci.
Na čí stranu se postavil pan Joch? Na stranu organizací, které burcují proti řízené islamizaci a za obranu západních hodnot, nebo na stranu mlčících médií? Poskytl svým čtenářům alespoň základní informace o záměrně plánované hromadné imigraci? Snažil se hlouběji prozkoumat pozadí levičáckého projektu, který může vyústit v kulturní genocidu? Informaci o něm potvrdit nebo vyvrátit? Nebo je mu snad celá záležitost lhostejná? Jemu, který se dlouhodobě prezentuje jako konzervativní křesťan?
Musím se přiznat, že jeho křesťanství poněkud nerozumím (nemluvě o jeho vztahu k České republice a jejímu osudu). Nemohu se zbavit dojmu, že pracuje spíše na politickou objednávku odkudsi ze zahraničí a tam že se rozhoduje, o čem a jak bude pan Joch smět psát a o čem bude mlčet, proti čemu bude protestovat a s čím souhlasit. Autor Občanským institutem inzerované knihy Ideje mají následky by se jistě divil, jací publicisté se hlásí k jeho odkazu a zaštiťují se jeho jménem.
To nebyl rozhovor o migrační krizi či islamizaci Evropy; otázky kladl redaktor PL, nikoli já. Jako kdybych o tom nepsal už dříve, ale pro pana Šubrta to rád zopakuji: v OI jsme proti i migraci i islamizaci. Viz. starší články. Ale když vidíme jedno zlo (islamizace), nebudeme slepí vůči jinému zlu (ruský expanzionismus).
Názor pana Jocha, že pokud by první ruský voják překročil hranice některé pobaltské republiky, tak mají být blokovány proruské weby a internování proruští redaktoři může někomu přijít “násilně válečnický” , ale přitom je úplně logický. Tak se ještě v normálních časech evropské země chovaly (za první i druhé světové války rozhodně v GB nevycházely proněmecké noviny). Totéž, co navrhuje ( a správně) pan Joch na případ ruské agrese je ale třeba aplikovat i na islamistickou agresi ! V EU se volně pohybují stovky vojáků Islámského státu, páchají teroristické útoky a islamistické weby a islamistické redoktory nechávají západoevropské vlády na pokoji.
weby? spíše neloyální rusy v hostitelské zemi