Začátkem roku v přírodní rezervaci Malheur ve státě Oregon samozvaná ozbrojená milice kovbojů a rančerů obsadila (prázdnou) federální budovu na protest proti výši trestu pro dva rančery, kteří založili požár na federální půdě. Řeknete si o nich „blázni“, případně „nebezpeční blázni“; tím ale nechápete danou situaci a ani Ameriku.
Přírodní rezervace má jméno dle stejnojmenné řeky; takto ji kdysi pojmenovali francouzsky mluvící trapeři z Kanady. Malheur je francouzsky malér, neštěstí. Na té řece jim totiž ulovené bobří kůže ukradli indiáni. Takže dnešní incident bychom mohli nazvat „malér v Malheur“. Jak k němu došlo?
Proti federální tyranii
Vysoké procento půdy ve státech na západě USA vlastní federální vláda. V úřadu pro správu federální půdy dnes většinou pracují zapálení environmentalisté, kteří ji chtějí zachovat jako přírodní habitat pro faunu i flóru. Často dochází ke konfliktům s rančery, kteří mají zájmy jiné: chovat svá stáda a prosperovat. Mezi oběma skupinami dochází ke sporům a dělají si naschvály.
Místní správa federální půdy zakázala rančerské rodině Hammondů používat federální pozemky pro přechod jejich stád k vodě, které předtím používala. Hammondové – otec a syn – vypalovali porost na své půdě a oheň se rozšířil i na tu federální. Prý nezáměrně, federální správa však měla za to, že se jednalo o žhářství ze msty. Hammondové v rámci dohody s obžalobou přiznali vinu výměnou za nízké tresty: tři měsíce pro otce a rok pro syna. Čekalo se, že po dohodě nebude žalobce žádat trest vyšší (může být ve výši pěti let). Hammondové si trest odseděli, žalobce se však odvolal – a oni dostali oněch pět let. Prvního ledna opět nastoupili do vězení.
To mnozí rančeři a kovbojové vedeni Ammonem Bundym nevydrželi, považovali to za akt federální tyranie, a proto ozbrojeně obsadili prázdné federální budovy v přírodní rezervaci Malheur. Mají bojovné řeči kopírující Deklaraci nezávislosti USA z roku 1776 („… když dlouhá řada bezpráví svědčí o úmyslu vlády podrobit lidi absolutnímu despotismu, pak mají právo, ba i povinnost ji svrhnout a nahradit novou…“) a říkají, že jsou připraveni za svobodu zabíjet a zemřít.
Zatím se nikomu nic nestalo, všichni postupují obezřetně, rodina Hammondů se od nich distancovala a mormonská církev (Bundy je mormon) je kritizovala.
Co činí samozvaná milice, je neobhajitelné: v žádné, natož svobodné společnosti nelze brát spravedlnost do vlastních rukou; a rovněž když někdo nesouhlasí s konkrétním soudním rozsudkem, řešením není pokusit se zvrátit jej zbraněmi – o to více, že svobodná společnost má prostředky nápravy: svobodu slova, kritiky, agitace, odvolání k vyšší instanci, žádost o milost pro odsouzené – a v neposlední řadě i demokratické volby a změnu zákonů.
Je však asi pravdou, že environmentalisticky smýšlející zaměstnanci úřadu pro správu federální půdy na západě USA rančery sekýrují a Hammondové obdrželi nepřiměřeně vysoký trest. Přesto čin Bundyho a jeho stoupenců, jakkoli morálně neobhajitelný a právně nelegální, má v USA tradici a taky v určitém smyslu jedné dobré věci slouží.
Především, občanská neposlušnost je v USA „americká“ stejně jako hamburger či cola. A to jak nenásilná (H. D. Thoreau odmítající platit daň státu vedoucímu válku, s kterou nesouhlasí, M. L. King porušující zákony segregace), tak i násilná (John Brown zabíjející otrokáře a osvobozující otroky, Jižané na počátku občanské války střílející na federální Fort Sumter), i když za tu nenásilnou se platí vězením a za tu násilnou smrtí či porážkou těch, kdo s ní začali. Kromě případu jediného, toho prvního: USA se zrodily z ozbrojené rebelie proti britské koruně.
Zdravá nedůvěra
V Americe je nedůvěra vůči státu, především centrální vládě, mnohem silnější než v Evropě. Na americké radikální levici i pravici tato nedůvěra občas nabývá až paranoidních a konspiračně-manických podob. Ale nedůvěra vůči státu obecně je pro svobodu zdravá.
„Sofistikovaní“ Evropané mohou na Bundyho a jeho milici hledět jako na náboženské fanatiky se zbraněmi (kterými i jsou), ale byli to právě náboženští fanatici se zbraněmi, kdo Ameriku založili: puritánští otcové – poutníci, které Američané dodnes každoročně oslavují čtvrtý čtvrtek v listopadu pojídáním krocana o Dni díkůvzdání. „Sofistikovaní“ Evropané takovou nedůvěru vůči státu nemají, proto v Německu po roce 1933 snadno zmocňovacími zákony předali veškerou výkonnou i zákonodárnou moc kancléři – führerovi. Proto ve Francii v roce 1940 snadno předali moc maršálu Pétainovi. Proto v Československu v únoru 1948 snadno předali moc „pracujícímu lidu“.
Zajímavé, ti primitivní a nesofistikovaní Američané nikdy žádného führera, Vichy, či diktaturu proletariátu neměli. I proto, že mnohem více než Evropané vyznávají zdravý instinkt, který v extrémní a nezodpovědné podobě nyní projevují Ammon Bundy a jeho milice v přírodní rezervaci Malheur.
LN, 14.1.2016
Interkulturní kompetence by zbořily mnohý mediální produkt spolu se “spravedlivým” rozhořčením publika. Tak jako lze chápat (do jisté míry) tyto prosté američany, lze (s většími výhradami) chápat i dnešní orient. První ani druzí nemají staletí stability, jako naše ondy šťastnější končiny. Jejich sociální struktury legitimitu mnohde teprve budují, divoká historie se hlásí o slovo a vliv hravě.
Paličství tohoto typu zná i Evropa, když dotace EU do zalesńování vyháněly pastevce z Pyrenejí, ti pro své kozy jednali obdobně. Nakonec se věci usadily. V Rumunsku (evropa) “dáme tomu oheň” funguje dodnes, rozšiřují se pole, kde to les dovolí. Není to tedy jen čiré barbarství, ale stará tradice, obnovit a oživit.