Zdravý rozum napovídá, že lidé, kteří vyznávají náš životní styl, se budou integrovat snáz. Průměrný občan Slovenska se integruje lépe než průměrný občan Somálska.
Ve středu demonstrovaly před úřadem vlády proti Romanu Jochovi desítky levicových aktivistů. Joch prý obhajuje otroctví a pravicové diktátory. Podle Petra Nečase je ovšem Joch „paleokonzervativec“.
* LN Dnes jste zdaleka nejproslulejší v utvářejícím se sboru poradců. Jak se cítíte?
Jsem tím překvapen, naprosto překvapen. A myslím, že mí drazí fanoušci na levici mi nemuseli až takovou popularitu dělat, protože je nezasloužená. Mé názory jsou vyhraněné, ale tvrdit, že jsem extremista, je tak absurdní, že to slovo nakonec poškozuje víc je než mě.
* LN Nevykoledoval jste si tu pověst sám? Demonstranti připomínali různé vaše výroky, třeba že gentleman může mít otroky.
Ten mám nejradši. Já jsem v eseji o pojetí gentlemana v dějinách napsal, že někteří z nejlepších gentlemanů, jako George Washington, vlastnili otroky. Ale hned další věta zněla, že aby byli skutečnými gentlemany, měli morální povinnost dát svým otrokům svobodu. Moje úvaha byla tedy přesně opačná, než oni říkají. Kdyby to nebylo tak smutné, bylo by to trapné.
* LN Co váš další názor, že homosexuálové jsou devianti?
Opět: jednalo se o pojednání z morální filozofie, ve kterém zazněly názory klasiků, jako je Tomáš Akvinský a další. A to slovo devianti… to jsem použil v latinském tvaru deviatio, tedy odklon, odchylka. Já vím, že v češtině slovo deviant zní strašně. Ale pokud to berete v tom původním významu, tedy odchylka od normy, tak je to neutrální pojem. A abych to řekl úplně přesně: preferuji heterosexuuální styk před homosexuálním stykem stejně, jako preferuji whisky před vodkou a Pilsner Urquell před Budvarem. Ale z téhle mojí osobní preference přece vůbec neplyne, že chci zakázat vodku nebo Budvar.
* LN Začněme zahraniční politikou. Z dřívějška si vás pamatuji jako stoupence hlubší evropské integrace. Změnil jste názor?
V principu jsem evropským federalistou pořád. Ale federace předpokládá oddělení pravomocí. Neštěstím stávající integrace je to totální a řekl bych až incestní propojení pravomocí. Centrální instituce unie mohou regulovat téměř všechny aspekty našich životů a v tom připomínají unitární stát.
* LN Není divné radit premiérovi, který má v tak důležité věci opačný názor?
Premiér má své názory. Obava, že by ho v jeho názorech mohl někdo dramaticky vychýlit, je lichá. Ale myšlenka federace dnes stejně není realistická.
* LN Hypoteticky: hlasoval byste pro Lisabonskou smlouvu?
Ano, a měl bych to v sobě těsně.
* LN Co prezidentem vybojovaná výjimka z evropské charty?
To je dobrá věc.
* LN Přijal byste do EU Turecko?
Ne. Ale některé velmi důležité země v EU už stejně de facto rozhodly, že Turecko přijato nebude.
* LN Kdyby bylo, bál byste se, že se v České republice časem začnou tvořit muslimské komunity?
Všichni občané Evropské unie bez ohledu na vyznání mají právo se u nás usadit. Druhá věc je, jakou budeme mít přistěhovaleckou politiku. Myslím, že by měla být uvážlivá a že by se demokratická levice s demokratickou pravicí měly dohodnout, kolik imigrantů chceme přijímat a případně z jakých zemí.
* LN Byl by pro vás původ v islámské zemi důležitým kritériem?
Byl by jedním z mnoha kritérií. Zdravý rozum napovídá, že lidé, kteří vyznávají náš životní styl, se budou integrovat snáz. Průměrný občan Slovenska se integruje lépe než průměrný občan Somálska. Ačkoliv konkrétní občan Somálska může být mnohem lepší český občan než nějaký nehodný Slovák.
* LN Umožňuje islám svým stoupencům v Evropě, aby akceptovali odlišný životní styl ostatních?
Americký expert na islám Daniel Pipes uvádí, že jen 15 procent muslimů souhlasí s cíli Usámy bin Ládina, tedy zavedením šaríi. A z nich jedna třetina, tedy celkem pět procent všech muslimů, souhlasí kromě cílů i s Ládinovými prostředky, tedy zabíjením jinověrců. Je to hodně, nebo málo? Těžko říct.
* LN Daniel Pipes před časem Čechům radil neopakovat chyby západní Evropy a vytváření muslimských menšin nepřipustit.
Platí-li jeho statistika, bylo by ze sta muslimů pět ochotno vzít kinžál a uříznout vám hlavu. V tom případě by bylo dlouhodobě lepší islámské menšiny uměle nezvyšovat.
* LN To se někde v EU děje, že by uměle usnadňovali přistěhovalectví muslimů?
Španělský socialistický premiér Zapatero kdysi navrhoval, aby kdokoliv, kdo vstoupí na španělskou půdu, legálně i nelegálně, měl právo požádat o španělské občanství.
* LN Tím volně přecházíme k druhému oboru vašeho poradenství. Čí lidská práva chcete hájit?
Lidí. Práva nemáme jako členové skupin. Neexistují žádná homosexuální práva ani žádná heterosexuuální práva. Žádná ženská práva ani mužská práva, žádná práva bělochů ani černochů. Existují práva všech lidských bytostí, především na život, na osobní volnost a na legitimně nabytý majetek.
* LN Mají naši homosexuálové dost svobody?
Ano. Tato společnost je nejtolerantnější v českých dějinách. Kdo říká, že česká společnost je netolerantní, neví, o čem mluví.
* LN Vadí vám něco na vystupování představitelů homosexuální komunity v České republice?
Máte homosexuály, kteří se svou orientací nemají žádný problém, žijí si podle svých představ v soukromí a nepovažují to za hlavní politickou agendu svého života. Tyhle lidi považuji za své spojence při obraně svobodné společnosti. Ano, někteří aktivisté se domnívají, že tento jeden atribut má být hlavní náplní jejich politických aktivit. To mi připadá přehnané.
* LN Jsou tu příslušníci nějaké menšiny diskrimováni?
Stát nikoho nediskriminuje. Ale nežijeme v ráji, žijeme v lidské společnosti nás nedokonalých lidí. My křesťané tomu říkáme, že jsme zatíženi dědičným hříchem. Osobní předsudky, fobie a nenávisti v této společnosti samozřejmě najdete, tak to bude až do posledních dnů lidstva. Měli bychom je v sobě potlačovat. Boj proti předsudkům je správný, ale má-li být úspěšný, neměl by ho vést stát se svou donucovací silou. Různými foby přece můžeme morálně opovrhovat.
* LN Byl Jiří Čunek xenofob?
Nevím. Do srdce mu nevidím, ale některé jeho výroky xenofobní byly.
* LN Takže si zaslouží morální opovržení?
Ne.
* LN Počkejte, pokud říkal, že stačí mít snědou kůži a rozdělávat na náměstích ohníčky…
… to byl velice nešťastný výrok, ale zase: kdo je horší? Ten, kdo něco takového řekne, nebo ten, kdo vezme pálku a mlátí člověka proto, že má tmavší kůži než on? Ten druhý je jednoznačně horší. Pokud nerozlišujeme závažnost prohřešku a oba hodíme do jednoho pytle, tak trivializujeme ohavnost toho bijce s pálkou.
* LN Není na vicepremiéra třeba uplatňovat přísnější měřítka?
Souhlasím. Ale jinak bych rozlišoval mezi násilníkem a někým, kdo se dopustí etnického vtipu. Je strašně nebezpečné začít nálepkovat. Vemte si Sarkozyho deportace ilegálních přistěhovalců. Když tomu dáte nálepku xenofobní, tak se předem snažíte omezit diskusi, co je legitimní a prozíravý nástroj státní politiky. A na to já jsem citlivý, to považuji za pokus zničit svobodnou diskusi ve svobodné zemi.
* LN Děje se to v České republice?
Méně než v některých jiných západních zemích. Ale vemte si zeď v Matiční ulici. Stoupenci zdi byli automaticky prohlášeni za rasisty, ale kdyby tam žila skupina blonďatých modrookých árijských Švédů, kteří dělají ten samý nepořádek, chtěli by tu zeď postavit? Samozřejmě že ano. A kdyby tam žila skupina nejčernějších kudrnatých lidí z rovníkové Afriky, kteří by nedělali nepořádek, chtěli by tu zeď postavit? Ani by je to nenapadlo. Stoupenci zdi byli nespravedlivě označeni za xenofoby.
* LN Existuje u nás lidskoprávní průmysl?
No, kdybych vám řekl, že neexistuje, tak bych vám lhal. Víte, můj názor je, že společnost má být pokud možno konzervativní, ale stát musí být liberální. Nám konzervativcům je vytýkáno, že v minulosti naše státy, feudální státy, monarchie a tak dále, vnucovaly jeden typ morálky všem lidem. Tato námitka je pravdivá. Ale posledních už asi čtyřicet padesát let hrozba politického moralismu a jeho vnucování nepřichází z pravice, ale z levice. Ta nám vnucuje jeden konkrétní morální názor, který má být ze zákona závazný pro všechny.
* LN Má stát pomáhat Romům?
Nejlepší pomoc státu je naprosto rovný přístup, nediskriminovat, ani neprivilegovat. Privilegovat příslušníky skupiny proto, že ta skupina v minulosti trpěla, je nešťastné. Vyvolává to nevoli mezi ostatními.
* LN Máte vy sám nějakou fobii, kterou v sobě musíte potlačovat?
Mám iracionální fobii z hadů. Jinak nejsem stoupencem kultu psychoanalýzy, na gauč doktora Freuda mě nikdy nedostanete. Pokud mám dojem, že ve mně roste nenávist ke konkrétnímu člověku za to, co o mně řekl nebo napsal, tak se ji v sobě snažím potlačit. Říkám si: Panebože, žijeme ve svobodné společnosti, o co jde? Nadávají ti do fašistů, ty víš, že fašista nejsi, třeba se ten člověk taky špatně vyspal.
* LN Když vyjdete na Karlovo náměstí, nemáte fobii z bezdomovců a narkomanů?
Fobii ne, lítost.
* LN Co říkáte plánu zřídit na kraji Prahy tábor pro bezdomovce?
Teď budu trochu střílet od boku. Člověk, který dlouhodobě nedodržuje základní hygienické návyky, představuje pro své okolí především v teplých letních dnech zátěž a nepříjemnost. Myslím, že by měl mít možnost dostat čisté oblečení a jít do koupelny. Pak by ale měl mít i povinnost se aspoň jednou týdně mýt. Ale žít na jednom konkrétním místě bych nikoho nenutil.
* LN Jste Slovák. Proč jste se v roce 1990 přestěhoval do Prahy?
Přišel jsem studovat medicínu.
* LN Jak hodnotíte rozdělení Československa?
Tehdy jsem byl silně proti, zpětně se mi to zdá prozíravé. Já se rozhodl pro české občanství hlavně kvůli zásadnímu nesouhlasu se slovenskými nacionalisty. Druhý důvod byla krása Prahy, kterou jsem byl okouzlen. Když jsem přišel do Prahy, tak jsem mimochodem byl liberál, v mých názorech nebyla ani špetka konzervatismu. Jeden z důvodů, který mě přivedl ke konzervatismu, je krása pražské architektury. Říkal jsem si, že lidé, kteří postavili Svatovítskou katedrálu, nemohli být primitivové. Takže mí drazí čeští spoluobčané, vy, kterým vadí mé názory, můžete si za to sami, že máte tak krásné hlavní město.
* LN Zažil jste tu někdy jako Slovák přezíravost?
V mírné podobě, když jsem ještě nemluvil dobře česky. Takové to: Slováku, vrať se domů. Ale je chyba trpět sebelítostí: patřím k nějaké menšině, lidé jsou na mě zlí, teď se musím vyplakat na vašem rameni, jsem oběť, oběť, oběť a všichni se mi omlouvejte. To přece není mužné ani ženské. Tohle dělají frackové a malé děti. Prostě jsem člověk a lidé na sebe mají být hrdi. Nechci se opakovat, ale my tady, včetně příslušníků různých menšin, se máme tak dobře, jako se měl málokdo v dějinách.
* LN Jste povahou suchar?
To je otázka pro druhé, ale myslím, že ne.
* LN Kdy jste se naposledy opil?
Opil jsem se mnohokrát. Naposledy asi před týdnem.
* LN Kouřil jste někdy marihuanu?
Nikdy. Nabízeli mi to a já jsem si řekl: tohle bude ta jedna věc, kterou nezkusíš. Cigarety jsem zkoušel, to mě moc nezaujalo, potom dýmku, ta mě zaujala víc, ale tam zase byl problém času. K té marihuaně: odhaduji, že na koleji, kde jsem bydlel, tak polovina mediků minimálně jednou během studia kouřila marihuanu. Jinými slovy: pokud polovina praktikujících lékařů v České republice aspoň jednou za život kouřila marihuanu, není už prostě možné říkat, že kouření marihuany je něco strašného. Myslím, že se z ní stala součást této kultury.
* LN Váš konzervativní Občanský institut přijal kdysi peníze od lobbisty Martina Ulčáka, který v roce 1989 vedl SSM…
To bylo tak. Předseda naší správní rady Pavel Bratinka se s ním zná. Tehdy nám vyprávěl, že pan Ulčák při autonehodě málem přišel o život a prodělal potom jakousi snad až konverzi. Ptal se pak Pavla, že má špatnou minulost a co že má dělat. A Pavel mu odpověděl: nehořekujte, čiňte dobré skutky. Dejte peníze Občanskému institutu, ten žádné nemá. V institutu na to byly různé názory, my jsme s Martinem Ulčákem šli na večeři a tam jsem získal dojem, že svou komunistickou minulost považuje za omyl.
***
KDO JE… Roman Joch Banskobystrický rodák (1971) vychodil gymnázium v Bratislavě. V letech 1990–96 vystudoval na 1. lékařské fakultě pražské Univerzity Karlovy všeobecné lékařství. Místo medicíny se ale věnoval politice. Byl zahraničním tajemníkem ODA, od roku 2003 řídí konzervativní think-tank Občanský institut. Píše o americké zahraniční politice, přednáší na CEVRO Institutu a na VŠE. S manželkou Janou má tři děti.
obycejny klerofasista !!!!
Stačí experiment. Být bezdomovcem a objevit pozitiva tohoto životního stylu.lépe ovšem někde v pakistánu, kde se to toleruje. Špína, i pejsci se válí navíc ve špíně cizí, zvyšuje adrenalin. Zřejmě přes aktivizaci imunity, jíž je adrenalin a podobné příjemné osobní produkty buzen. Život v pražské společnosti je senzorická deprivace, minimálně s vůněmi je to vepsí. Vaše podvědomí mocně atavistické se potřebuje orientovat pachy. Konečně vůni si člověk vybaví ze všeho nejlépe, nelze ji zapomenout. Když vázne kontakt se sebou, nejen aspergerův syndrom, pach může pomoci, zjedná jistotu. Jiný k tomu má flagelatio. Lze studovat příchod k bezdomovcům či koním vymydlen, nebo přirozeně několik dní omyt jen lehce. I váš pes, pokud je velký a společenský, potřebuje zřetelný signál, což je od něj někdy nespolečenské, místa na těle s produkcí feromonů a jiných signálů, nám veřejně nejsou milá… Tedy bezdomovci odpuzují nejen tím, čím jalovice. jsou zrcadlem, komponentem společnosti. Co s nimi? Naslouchejme jim pečlivě a nabízejme, co skutečně potřebují. Třeba tak lépe pochopíme i pacienty na LDN.Bující nezaměstnanost přeplňuje neziskovky, bezpočetní si chtějí udržet pracovní návyky a rozšířit sociální vztahy a kompetence. (V Holandsku skutečně čekají fronty třeba na babysiting přirozeně zdarma). Stačí tyto dvě opačné leč stejně potřebné skupiny seznámit, jsou si blízcí, vzdělají se navzájem. Jen homeless a workless potřebují podporu, pohled do přesného zrcadla není snadný.