Když se stalo s ohledem na volební výsledky z října 2017 zřejmým, že novou rakouskou koalici bude tvořit Rakouská lidová strana Sebastiana Kurze (ÖVP) se Svobodnou stranou Rakouska (FPÖ), rozhodl v prosinci téhož roku tamější ústavní soud ještě ve starém složení o zavedení stejnopohlavních manželství, a to s účinností od 1.1.2019. Pokud tedy již bylo zjevné, že zavedení tzv. manželství pro všechny standardní parlamentní cestou není pravděpodobné, zasáhl soudcovský aktivismus
Z výzkumu veřejného mínění pro agenturu IMAS v srpnu 2018 ovšem vyplynulo, že většina Rakušanů má o manželství vcelku jasnou představu korespondující s výsledkem parlamentních voleb a s klasickým modelem tohoto svazku. Pro 54% občanů je manželství dlouhodobým spojením muže a ženy, jehož cílem je mj. výchova dětí. Pro 29% respondentů je pak představitelné manželství bez ohledu na pohlaví snoubenců, avšak bez dětí. Jenom 17% vidí manželství jako spojení dvou osob bez ohledu na pohlaví s cílem výchovy dětí.
S ohledem na výše uvedené proto v září 2018 přišli Svobodní (FPÖ) s návrhem, který má verdiktu ústavního soudu stanovit jasné meze. Svobodní navrhují, aby nová definice manželství vycházela z biologického potenciálu mít děti ze spojení dvou osob. Takovéto aranžmá je z logiky věci vyhrazeno pouze svazku muže a ženy. O konkrétním legislativním vyjádření a jeho proveditelnosti se povede v následujícím období odborná diskuse.
Připomíná to anarchokomunismus s jeho “ženami pro všechny”. Jistý český dnes zesnulý politik další generace to realizoval jen 4mi slovy čtyřmi manželstvími, Tedy redukce směrem k přirozenosti osobního vydání se . Lze se tedy nadít i ohledu na manželskou smlouvu, a jiné smlouvy nazvat jinak. Katolíci mají jasno, krom respektu práva k manželství “přirozenému” udávají konkrétní obsah manželství svátostného. Takže bez svátostné události v církvi lze asi nasmlouvat cokoliv a sám termín matri monium naplnit .
Konečně nejen ” na železnici dějou se věci” , kdys v kolatuře pode brodské dva senioři kmetského věku sloučili své domácnosti, zbožní v jejich blízkosti radili pro obecnou počestnost bydlení konvalidovat či sanovat na svazek manželský. Jiní zbožní namítali, že je zjevně vyloučena konzumace toho sňatku tedy konditio sine qua non. Zvítězila sapientia ecclesie, tichý sňatek byl kopulován.