Prezident Zeman si dovolil na recepci u příležitosti státního svátku státu Izrael říci, že atentátník při vraždách v Židovském muzeu v květnu v Bruselu nejednal jen tak, nýbrž byl pod vlivem „islámské ideologie“. A rozpoutalo se hotové peklo, či vlastně „džahana“. Mnozí dostali kopřivku z toho, že Zeman si takhle dovolil urazit islám a všechny muslimy, z nichž, jak všichni přece víme, většina jsou umírnění a mírumilovní.
Pravda, jeho výrok nebyl zrovna projevem politické korektnosti či diplomatické ohleduplnosti, a Zeman by si následně ušetřil mnohé, kdyby ta formulace zněla ideologie nikoli islámské, nýbrž islamistické. Ředitel jeho zahraničního odboru Hynek Kmoníček však vzápětí vše „upřesnil“, že Zeman nemínil islám jako celek, ale jen islámský fundamentalismus.
Věci však zašly tak daleko, že ministr zahraničních věcí Saudské Arábie si českého velvyslance pozval na kobereček.
Tím podle mě zašly příliš daleko. Kdyby to byl ministr zahraničí nějaké většinově islámské země s umírněným, nábožensky tolerantním režimem, např. Indonésie, neřeknu ani slovo. Ale považte, Saudské Arábie!
Zářícího to vzoru náboženské svobody, tolerance, velkorysosti a ohleduplnosti! Země, v níž dovoz či vlastnictví Bible jsou trestním činem; a veřejné vyznávání jiné víry než mohamedánské Vás může stát život!
Věci zašly vskutku příliš daleko, když nás o úctě k náboženství poučuje ministr zahraničí právě Saudské Arábie!
Nevím, co velvyslanec Slavík saudskému ministrovi řekl, ale já bych měl sto chutí mu odpovědět takto:
„Vaše Excelence, možná to nevíte, ale my v České republice máme ústavní systém s rozdělením moci. U nás to není tak, že ‚jen jeden Alláh na Nebi, jen jeden král Abdulláh na zemi‘. My máme moc zákonodárnou‚ výkonnou a soudní. Prezident je volen přímo občany. Např. já jako velvyslanec se zodpovídám naši vládě, která je odpovědná našemu Parlamentu. Prezident Zeman však není odpovědný ani vládě, ani Parlamentu, nýbrž přímo lidu, který ho zvolil. A prezident Zeman se svými názory na islám nikdy netajil. Lid si ho přesto zvolil, takže to, laskavě, respektujte. A pokud se Vám nelíbí jeho názory na islám, smiřte se tím. Nám se zase nelíbí vaše praktiky vůči jinověrcům.
A mimochodem, Vaše Excelence, kdy už konečně u vás přestanete vraždit příslušníky jiných náboženstev, kteří nedělají nic zlého, než že jen vyznávají svou náboženskou svobodu, kterou my považujeme za základní lidské právo?“
Zajisté, velvyslanec, který by odpověděl takto, by byl zřejmě okamžitě ze Saudské Arábie vyhoštěn – což by mělo tu nemalou výhodu, že by už nadále nemusel poslouchat kázání pokrytců ze saudského politického establishmentu, kteří omlouvají, chrání a tolerují vrahy z řad radikálních vahhábistických fanatiků.
To jakože tito mají poučovat Zemana i nás o dobrých způsobech mezi-náboženského „dialogu“?
Děkuji, nechci.
Psáno pro Český rozhlas.
Má to jednu vadu: Saudská Arábie se pasuje do podobné role, jakou má v západním, dle nich křesťanském světě, Svatý stolec, resp. Vatikán. Tím, že na území SA jsou nejsvětější místa muslimů. A těžko bychom jí argumentovali ústavním rozdělením moci, to ve Vatikánu taky není.
Právě že po šejkovi mekkánském převzali svatá místa, je na ně větší tlak. Nejde jen o poutě, ale i o investice po světě, které jsou už lepší, než všechny naftové studny. Od autority se v orientu čeká, že bude věrné živit. Kdyby selhala, hravě ji vymění. I israelský vesnický policajt vám dá na strážnici PET minerálky, jak to jeho postavení vyžaduje, bez říkání. Jsou tedy Saudi v dvojím ohni, konkurence nespí ani o ramadánu. Živí Egypt, asi výpalné. Ideové kolísání by jim podtrhlo trnož. Vatikán má zákony, tisíciletou kontinuitu dekretů, papež je sice suverén, ale jiný kanonický kodex si napsat nemůže. Podobně sevřen je i saudský král, obvykle pokročilého věku, neb bratří je mnoho… Aplikovat na islám euroamerické zvyky je předčasné, nemají ty nároky ani očekávání. Lze podporovat kladné rysy z judeo-křesťanské tradice, ale poušť je nelítostná. Islám např dovolil obchod s nevěstami, vyplatilo se je vychovat, a ne jako dříve, jen po narození zahrabat do písku, kdy manželky získali u usedlých únosem, nájezdem.Oni by si holčičky i nechali, ale hladem jim umírali i chlapci.Kdo chce pochopit orient, u Saudů ještě originální, nechť si namele do rýže kozí srst, aby předešel zácpě. A komu tam chybí zelenina, je přece trus ovcí. A která voda je nejčistší ba sterilní a tak kromě hygieny se jí zadělává i chleba (je tak hned osolen) , myjí rány?
Naprosty souhlas.
My na zapade se porad zamotavame do Islamske duality, ktera je pro neverici tezko pochpopitelna a diky ktere je Islam velmi uspesny v sireni:
Kazdy muslim mak dispozici dva nahledy na vec – dle Mohamedova zivota v Mecce a Medine – tolerantni a politicky/bojovny.
Prvni se pouziva ze zacatku pro uchlacholeni obyvatelstva. Potom nastupuje druhy, kdy se nasilne a s pomoci penez a natlaku dozaduji sveho.
Dobry zdroj: http://www.politicalislam.com
DĚKUJI!