Střípky z multikulturní reality

15.3.2006
Matyáš Zrno

Aféra s karikaturami Mohameda už trochu utichla, ale vypuštěnému džinovi se zpátky do lahve jen tak snadno nechce. A navíc se objevují další a další podobné případy. Jeden z nich se stal dokonce už před šesti lety a ukázkově ilustruje, kam až může muslimská obsese politickou korektností dojít. Dr. Gorg Mifsud Chircop je přední maltský folklórista. Na konferenci Mezinárodní společnosti pro etnologii a folklór popisoval některá maltská přísloví, která měla demonstrovat maltské stereotypy o muslimech, Turcích a Arabech. Zastavil se u zajímavého historického paradoxu. Totiž, že katoličtí Malťané po staletích arabského vlivu převzali pro slovo Bůh arabské slovo Alla. Paradox pak ilustroval na konkrétním případě, který se udál při slavném obléhání Malty Osmany v roce 1565. Necelých 500 maltézských rytířů spolu s několikatisícovou maltskou domobranou tehdy odrazilo osmanskou armádu o 30 000 mužích. Malťané tehdy v narážce na muslimské „vyznání víry“ (Alláh je velký. Mohamed je jeho prorok) vykřikovali “Alla hanin, Muhammed hanzir”, neboli „Bůh je velký, Mohamed je svině.“ Jaké bylo překvapení Dr.Chircopa, když se v sále zdvihlo 20 severoafrických vědců a hlasitě protestovali proti urážce proroka. A reakce Malty? Zcela v duchu současného evropského appeasementu. Univerzita se omluvila, přednášející se musel omluvit a ze sborníku z konference byla věta vyškrtnuta…

Pomník padlým? Vyloučeno….

Ale zpět do současnosti. Na jednom místě v Amsterodamu stojí od konce druhé světové války velký bílý kříž na památku padlých. Jenže, právě v těchto místech budují holandští muslimové jednu ze svých největších mešit. Úřady nechaly kříž po dobu stavby odstranit. A netajily se tím, že už ho na místo nevrátí. Nahradit ho měl „neutrální“ památník. Už se také vědělo za jakou cenu – 50 000 euro. Podle radních může kříž urážet muslimy a židy. Souhlasili s tím i radní za křesťansko-demokratickou stranu (nejen u nás procházejí křesťanští demokraté něčím, co lze při maximální dávce vstřícnosti označit jako krizi identity…). Ale radnice narazila. Zavalily jí protesty občanů, přičemž i zástupci židovské komunity prohlásili, že jim kříž nikdy nevadil. Jeden z nich, osvětimský vězeň Bloeme Evers, byl rozhodnutím radnice přímo šokován. Mimochodem, byl jedním z těch, které před třemi lety, na tomto místě, při vzpomínce na holocaust, obtěžovali maročtí výrostci. Radnice tedy otočila a kříž tam vrátí. Ovšem – až za několik let, kdy skončí stavba mešity…


V Amsterdamu se už není čemu divit. Když tam arabská mládež při protestech proti karikaturám Mohameda demolovala auta, zakázala radnice policii zasáhnout a raději sama odškodnila majitele poškozených vozidel.


Já na bráchu….

V sousední Belgii jdou radikálním islamistům také na ruku. Dokonce tam nechávají teroristy běžet. Koncem února belgický soud odsoudil po sedmiletém procesu (soudy v Belgii se nápadně podobají českým) šest kurdských teroristů z organizace DHKP-C (Devrimci Halk Kurtulus Partisi-Cephesi – Revoluční fronta národního osvobození). Teroristy soudili na svobodě a tak není divu, že hlavní z nich, Fehriye Erdal, se k výkonu trestu nedostavila. Na pováženou je, že jí na svobodě sledovalo 32 agentů belgické tajné služby SdE… Erdalová byla přitom namočena do vraždy jednoho tureckého obchodníka v Istanbulu před deseti lety a její partička do nějakých 400 vražd, únosů a bombových atentátů. V Belgii u ní policie našla v roce 1997 arzenál zbraní a zadržela jí. Erdalová ale začala ve vězní držet hladovku a organizace na ochranu lidských práv (a také vdova po Francois Mitterrandovi Daniell) zahájili kampaň proti jejímu vydání do Turecka. Erdalovou tedy propustili a hájila se na svobodě. Po sedmiletém procesu dostala čtyři roky za nelegální držení zbraní. Ani ty čtyři roky ale neodkroutí. Utekla. Jak to bylo možné? Jednoduše – v Belgii totiž platí nepsaná dohoda s teroristy. Vy nebudete napadat cíle na našem území a my vás necháme na pokoji…Nejde totiž jen o jednu kurdskou ultralevicovou partičku, ale i politiku k islámským teroristům. Vrazi z alžírské GIA, kteří rozsévali v polovin 90.let smrt v Francii, nacházeli v Belgii pohodlné útočiště. Nic nepomohly prosby francouzské policie. V roce 2001 zabili vůdce protitalibánské koalice v Afghánistánu, Ahmada šáha Masúda, arabští teroristé z Belgie. Jejich hlavou (a hlavou al-Kajdy v Evropě) byl belgický občan tuniského původu Tárik Marúfí. Byl zapleten i do plánu pumového útoku na velvyslanectví USA v Itálii. Belgičané ho odmítli vydat a odsoudili ho sami. Na sedm let za vraždu Masúda a na pět let za činnost v al-Kajdě. Těch pět let mu ale započetli do prvních sedmi…


V roce 2002 se „tichá dohoda“ provalila a ředitelka tajné služby SdE Godelieve Timmermansová musela odstoupit. V praxi „tiché dohody“ se však potichu pokračovalo. Možnost teroristického útoku v zemi, kde sídlí hlavní instituce EU a NATO si nikdo moc nepřipouští. Jak přiznal sám bruselský starosta,jeho město nemá krizové plány pro případ teroristického útoku a hasiči nezvládnou pomoci, pokud by teroristé zaútočili na více než jednu stanici metra.

Příspěvků : 38 - Střípky z multikulturní reality

  1. Vladimír Neckář jewnior : 23.3.2006 v 17.51

    Pane Zrno jak to bylo s tím slavným mostem v Mostaru. Taky ho zničili Srbové jak jednou v rádiu tvrdil Šimon Pánek?

  2. M.Zrno : 21.3.2006 v 11.09

    Že Milošević na rozdíl od Karadžiče nebo Mladiće není zločinec ale jen kontroverzní figura? To je jako kdyby se za nájemné vraždy odsuzoval jen vrah a ne ten, kdo si jí objedná. Víte, co by byl Karadžič bez Miloševiće? Byl by dodnes druhořadým psychiatrem, který za úplatu předepisuje lidem uklidňující léky, stejně jako to dělal do války. A Mladić by byl velitelem posádky v kterési díře v Srbsku. Kdo je dostal k moci, využil, platil, zásoboval, podporoval? Bez čí zbraní, munice, potravin, benzinu, cigaret by jejich armáda nevydržela ani týden? Milošević! A pak, že je sporné mu klást za vinu Srebrenicu…

  3. M.Zrno : 20.3.2006 v 18.02

    Nejprve poznámka k článku o DHKP-C. Píšu v textu, že se jedná o ultralevicovou kurdskou partičku, ale budiž – začátek článku by v tomto ohledu mohl být jasnější.

    No a teď něco k Samovi, kterému jsem nemohl odpovědět, protože jsem byl v Srbsku, které prý tak nenávidím. A nebyl jsem tam na pohřbu toho nešťastníka, ale u dobrých přátel. Mám je v Srbsku, stejně jako v Černé Hoře, Chorvatsku nebo Bosně. Jistě by je překvapilo, že se bavili s člověkem, který „podporuje vyhánění nemuslimských národů z Balkánu…“ Kde jsi na tohle, Same, přišel???

    Jinak, to, co mi tu píšeš, jsem v nepatrných obměnách slyšel už snad tisíckrát. Jsou to staré známé argumenty: spiknutí Západu, občanská válka, kde se provinili všichni (Srbové ovšem nejméně, že…), nespravedlivý Haag, který nic neprokázal, bosenští muslimové jako fundamentalisté a džihádisté, A k tomu celá plejáda už tisíckrát vyvrácených ahistorických argumentů typu: Albánci se dosídlili na Kosovo po roce 1945 z Albánie. Je to jak když čtu podřadný srbský tisk a nebo Haló noviny – pro komunisty je typické stejné pomíchání argumentů i to, že je vlastně Balkán jako takový vůbec nezajímá – chtějí mít jen v ruce další metlu na zlý Západ…To,c o si napsal, je míchanina, protiimperialistického zápalu s hodně ideologicky pojatým bojem s islamismem a to všechno okořeněné trochou geopolitiky v pojetí návštěvníka hospody čtvrté cenové skupiny, který se sice naučil číst a psát, ale ne už si fakta srovnat v hlavě.

    Ubohost tvých argumentů je přesto zarážející. Miloševićovi samozřejmě nic v Haagu neprokázali, protože proces skončil předčasným úmrtím obžalovaného. Ale důkazy o tom, že kontroloval, financoval, materiálně a vojensky podporoval bosenské a chorvatské Srby a že v roce 1991 rozdmychával konflikty v Bosně a Chorvatsku. Potvrzují to odposlechnut rozhovory, výpovědi svědků i obrazový materiál. Je tudíž odpovědný i za zločiny, které jednotky chorvatských a bosenských Srbů spáchaly. Bez jeho benzínu, munice, cigaret, peněz, zvláštních jednotek atd., by nemohly obléhat Sarajevo ani vyvražďovat Srebrenicu. A je jedno, že byl v té chvíli jen prezident srbský, protože kontroloval polovinu hlasů v předsednictvu SFRJ, srbskou tajnou službu a měl zdaleka největší vliv na armádu. Stipe Mesin sice byl v jednu chvíli nominálně hlavou předsednictva, ale to už bylo ve fázi totálního rozkladu a armáda ho vůbec neposlouchala. Videozáznamy posledních zasedání předsednictva SFRJ dokazují stupeň rozkladu zcela jasně. Mluvit v této souvislosti o Mesićovi je taková hloupost, že jsem to neslyšel ani od nejtvrdších srbských nacionalistů. Že jsem už slyšel hodně…

    I když považuji islamismus za smrtelné nebezpečí pro západní civilizaci a celý svět, odmítám vidět za každým rohem Bin Ládina. Odmítám ztotožňovat drtivou většinu bosenských muslimů s islamisty. Nejdou to Arabové, nemají více manželek, většinou pijí alkohol a v drtivé většině jsou tolerantní a slušní lidé. Ostatně, v Bosně nezůstala na srbském území stát jediná mešita – včetně architektonických skvostů jako Ferhadija džamija v Banje Luce, místo které vybudovali Srbové betonové parkoviště – zatímco na muslimském území tomu bylo přesně naopak. Takhle si já obranu Západu opravdu nepředstavuji. A zcela zodpovědně říkám, že po několika dnech strávených v srbském pravoslavném klášteře jsem se tam cítil mnohem více jako mezi islamisty než když jsem mezi bosenskými muslimy. To, co jsem slyšel, bylo totiž velmi podobné mentální a intelektuální výbavě islamistů: nenávist k západu, víra v spiknutí USA, pocit ohrožení, víra, že papež je satan atd., atd.

    Ano, i Muslimové prováděli etické čistky. A také za to řada z nich sedí v Haagu nebo doma v Bosně. Žádná strana nezůstane za války úplně čistá. Ale pořád na území, ovládaném bosenskou armádou, zůstalo nepoměrně více Srbů a Chorvatů než naopak. V bosenské armádě zůstali až do konce války i Srbové a Chorvati, i když jich bylo stále méně. Režim Aliji Izetbegoviće skutečně směřoval k jaké islámské obrodě Bosňáků (k nepříliš velké radosti většiny z nich), ale co dělá dnes Koštunica v Srbsku…? U patriarchy Pavla sedí každý druhý den. Alijův režim také trpěl stejnými syndromy jako ostatní – korupce, nepotismus, ovládání černého trhu (za války se dá na lidském neštěstí dobře vydělat a vysoce postavené osobnosti všech válčících stran mezi sebou i během nejprudších bojů čile obchodovali). A Alija také přijímal od roku 1993 islámské dobrovolníky a materiální pomoc.V té době na tom byli Bosňáci tak špatně, že by přijali pomoc i od ďábla (díky oné, prý mnou tak vychvalované, západní politice totiž byli beze zbraní), ale to Aliju nezbavuje odpovědnosti. Mudžáhedíni samozřejmě sledovali své cíle – reislamizaci Bosňáků (dost mých kamarádů zmlátili na ulici, když jedli o ramadánu nebo pili alkohol), ale jejich vliv byl omezen na střední Bosnu a po válce drtivá většina z nich odešla. Celkem jich bylo okolo dvou tisíc. Jejich mise byla evidentně neúspěšná – zajeď se podívat do Bosny a jestli je to nějaká líheň islámského fundamentalismu, tak sním boty.

    přehlídka arabských dobrovolníků v dobytém městě – ne každý, kdo má vousy a zelenou čelenku přes čelo, je Arab! Většina vojáků z jednotek, které se v rámci bosenské armády označovali jako muslimské, totiž byli Bosňáci.

    Proč zmiňuješ Fikreta Abdiće? Ten dostal svých 20 let za válečné zločiny zcela zaslouženě. Byla to velmi odporná postava.

    Že nebyly 2/3 obyvatel BaH na referendum pro nezávislost? Asi proto, že podle ústavy to nemusely být 2/3…

    Jaký evropský plán na kanonizaci máš, Same, na mysli? Všechny plány měly poměrně jasné pojmenování (V-O, O-S atd.)…

    Srebrenica a Naser Orić – o tom jsem kdysi psal do Respektu. Najdi si to.

    No, a samozřejmě Kosovo, Obvyklý slovník, obvyklé argumenty. Takže jen krátce – Nikdo po druhé světové válce nebránil návratu vyhnaných Srbů. Tito ho jen o několik týdnů pozastavil (ovšem fáma o tom, že ho zakázal už byla na světě). Drtivá většina vyhnaných Srbů ovšem byli kolonisté, které na zabranou albánskou půdu dosídlil předválečný režim. Původním Srbům se represe v drtivé většině vyhnuly. Ostatně (na rozdíl od Chorvatska a Bosny, kde byli podrobeni ustašovským masakrům) vyšlo Kosovo a Makedonie z druhé světové války jak oblast i s nejmenším počtem obětí. Albánská divize SS „Skanderbeg“ byl fraškou, nikdy nedosáhla bojeschopnosti a většina vojáků z ní dezertovala. Další mýtus – příliv Albánců z Albánie. Bohužel fakta mluví jasně.

    Popis 1981

    Obyvatel:1 584 430
    Z toho narozeni na Kosovu:1 523 953
    Z toho narozeni mimo Kosovo: 5 874

    A islám bych do otázky Kosova nemíchal. Problém je albánský nacionalizmus, ne islám. Ten pro Albánce absolutně nehraje roli. Ostatně náboženství hraje na celém Balkáně spíše roli národně-kulturní instituce. Srbové se zaklínají pravoslavnou církví, ale kolik jich chodí do kostela, co? Kromě Koštunici skoro nikdo. Podle mě ani většina vladyků. Muslimové se taky cítí být Muslimy, ale do mešity jich jde pět a půl. Černohorské a albánské kmeny zase během staletí i několikrát bez problémů víru změnily. Pro Albánce je větším symbolem Matka Tereza než Mohamed. V každém albánském městě je třída Matky Terezy, Rugovovi visel její obraz v kanceláři a osobně otevíral katolický kostel v Prištině. Jinak je tomu s pravoslavnými památkami, chápanými jako symbol srbství.

    Co se týče „zločinného“ bombardování NATO. To mělo za následkem – vzhledem k množství TNT – dramaticky nižší počet obětí, než má na svědomí kterákoliv válčící strana ve válkách v 90.létech. Zatímco v Bělehradě jsou dodnes přesně zasažené budovy min.obrany atd. a vedle nich stojí takřka neporušení civilní budovy. Vzpomínáš na to, jak vypadalo třeba Sarajevo? Nebo Mostar? Nebo Goražde? Chyby se samozřejmě dějí a zahynuli i nevinní lidé, ale ne následkem cílené neselektivní palby jakou prováděli hlavně Srbové a Chorvati. Ani následkem masakrů jako ve Srebrenici. Ani následkem zavírání lidí do lágrů jako Omarska.

  4. sam : 19.3.2006 v 4.19

    Píšu – pravda není černobílá, a že v občanských válkách se proviňují všechny strany. Reagoval jsem na Zrna, kterého jednostranné články a komentáře o těch zlých a dobrých , bez jediného argumentu, jsou tristní.
    ve všem souhlas

  5. sam : 19.3.2006 v 4.03

    Faktická poznámka na úvod – když byly konflikty v Chorvatsku a Slovinsku, byl Miloševič prezident srbský, Mesič jugoslávský. Takže k věci, tvrdíte : ” rozpoutal všechny čtyři války (proti Slovinsku, Chorvatsku, Bosně i tu v Kosovu); bosenští moslimové byli ze strany Srbů obětí masakrů v rozsahu, v jakom Srbové nebyli ze strany bosenských moslimů ” papír a internet snesou všechno. Fakta, pane Jochu, řekněte nějaká fakta, udělejte rozbor, založený na faktech, o počátcích konfliktu, jak to chronologicky začalo, a tak dále…. neopakujte tu proamerickou propagandu, které v západní Evropě, Kanadě, a dne již i v USA jen málokdo věří ! Máte slovník jako : barbarské bombardování perly Dubrovníku – ano, na území bývalé Jugoslávie se bombardovalo, ale ne srbské letectvo, chtěl jste říci ostřelovalo, ale pracujete s emocemi , tak to lépe zní. Vzhledem k tomu, že v občanské válce ostřeloval každý každého, tato informace nemá vypovídající hodnotu. O barbarštějším bombardování Nato se samozřejmě nezmiňujete. Zapoměl jste třeba na případy, když muslimové v čele s profesionálními bojovníky čistili jimi ovládané části Bosny od nemuslimů, a zrovna bylo na řadě chorvatské obyvatelstvo, chorvatští civilisté přecházeli přes srbské linie a byla jim poskytována pomoc. Ale aby nebylo vše na mne, až budete reagovat na tento příspěvek, zkuste napsat třeba něco o Fikretu Abdičovi ! Jsem vážně zvědav ! .) ” bosenští moslimové byli ze strany Srbů obětí masakrů v rozsahu, v jakom Srbové nebyli ze strany bosenských moslimů ” zase tvrzení, ovšem nepodložené žádnými fakty. Tak zase pár fakt, řeknu já. Není vám známo, že referendum o nezávislosti v Bosně neschválily potřebné 2/3 voličů? Že představitelé 3 skupin v Bosně přistoupily na evropský plán kantonizace Bosny a podepsali dohodu, včetně Izetbegoviče, který o 2 dny později na radu amerického velvyslance svůj podpis zapřel? a tak dále…. ” kdyby nenastal západní zásah proti Miloševičovi (vlastně zásahy 2 – v roce 1995 v Bosně a v r. 1999 kvůli Kosovu), hrozilo by, že tehdy relativně umírněná balkánská moslimská komunista by se radikalizovala, islamizovala a džihádizovala. ” Ale ona se už džihádizovala, právě díky tomu, zaměňujete účelově příčiny a následky. (Co dělal Usáma u Izetbegoviče? – vyšlo najevo v procesu s Miloševičem v Haagu…) Nemohu nevzpomenout ono vytloukati čerta ďáblem… a čiň čertovi dobře, peklem se ti odmění…Neargumentujete na skutečnost, uvedenou v minulém článku, že právě Izetbegovič pozval do země islámské fanatiky, spolupracoval s Al Kaidou a jejím šéfem Ládínem ( je doloženo, že se účastnil přehlídky arabských dobrovolníků v dobytém městečku ve střední Bosně ) . S penězi a bojovníky přichází ideologie zcela zákonitě, vývoz ideologie jde s tím ruku v ruce, odpovězte, ano, nebo ne? Nedžihádovaly se muslimské společnosti kvůli bezdůvodné okupaci Iráku? Odpovězte, ano, nebo ne? (nechoďte na čtenáře s tím, že Saddám byl gauner, a zasloužil si to. Argument to není, navíc to víme všichni. Uvedte, jestli byly potvrzeny jako pravdivé ty důvody, kterými byl útok ospravedlňován). ” rozpoutal válku v Kosovu ” jakpak ji rozpoutal? A s kým?? Kosovo je součástí Srbska, jako třeba Krkonošsko Čech. ( Mimochodem, měli tam před válkou většinu Němci. Zato hranice na jihu Slovenska je čistě aministrativní, ospravedlňuje to případný teror většinových Maďarů?) Jestli myslíte, že zabránil po druhé světové válce návratu vyhnaných Srbů, že přijímal politickou a ekonomickou emigraci ze stalinské Hodžovy Albánie, doufajíc, že se jednou připojí jako svazová republika k Jugoslávii, že inscenoval první útoky Albánců na nealbánce už od 60tých let, že situaci 30 let neřešil, jestli byste ho vinil za to, že imigranti neměli občanství, a tedy ani právo volit (proto byly poslední jugo volby v Kosovu Albánci bojkotovány, prostě by se ukázalo, kolik občanů má která strana, a kolik je tam hostů), že bojoval proti kongresem USA dříve uznané místní teroristické organizaci, financující svou činnost z pašování drog, islámských funfdamentalistů a vývozu zločinnosti do celé Evropy – to máte pravdu, že útočníky vyzbrojil – tak to jste vedle, jak ta jedle ! :) Mimochodem, přečtěte si světový tisk ( USA, Kanada, západní Evropa ) co píše o Kosovu například v 80 tých letech, tehdy se nezávisle o tamní situaci psát smělo … nebo utlačováni byli? uveďte jak?? “smiřte se s tím, že srbský národ není a ani nebyl ubohou květinkou,…” copak o mne, já se smířím s ledasčím :)

    Vy se ovšem také smiřte s několika věcmi. Především – že pravda není černobílá, a že v občanských válkách se proviňují všechny strany. Smiřte se s tím, že S Miloševičovi nebyl za ty roky dokázán ani 1 bod obžaloby, která se zhroutila jako domeček z karet. Z oslavných “novinářských” tirád po 4 letech nezbylo nic, o čem taky psát? Smiřte se s tím, že v Haagu není soud podle mezinárodních regulí, nýbrž mašinérie, která má dokázat vinu jedné strany a obhájit politiku USA na Balkáně. Smiřte se s tím, že konstatuji, že na můj předchozí článek jste neodpověděl věcnými argumenty, jen mlácením prázné slámy typu ” bombardování perly Jadranu, grázla, viset…”. Svůj příspěvek korunujete ” A ano, musíme litovat i toho, že nám nebylo dopřáno vidět toho grázla viset na šibenici. ” Taky názor, ale MUSÍ být PROKÁZÁNA VINA, rozsudek vynesen NEZÁVISLÝM SOUDEM, a musí být měřeno VŠEM STEJNÝM METREM. To v tomto případě nebylo, víte sám dobře, proč jste mi neodpověděl na příspěvek výše argumenty. V požadavku spravedlivého soudu jsem kupodivu o hodně američtější ! :) . Mohu si jen domyslet příčiny takového postoje, netvrdím, že jsou správné, ale nemyslím, že se mýlím.. Byl jste funkcionář již téměř zapomenuté strany, zovoucí sama sebe pravicovou. Vzpomínám na schematické myšlení předsedy oné strany (jinak nenabídl nic), pravice levice, staré pořádky, demokracie, Rusko, USA, kdo nejde s námi, jde proti nám. Prostě komunismus naruby. Mám vtíravý pocit, že pro Vás jsou USA modlou ( a ne pro strýčka Sama ; že by nějaké peněžní toky občanskému institutu, či pro šikovné strýčky? .) ), vedoucí a neomylnou, podobně, jako pro komunisty kdysi SSSR. Budete jejich politiku hájit do roztrhání těla, ač udělají, co udělají. Modla, ať už si za ni dosadíme cokoli, se nezpochybňuje… Smiřte se s tím, že nebezpečné jsou všechny fanatismy, nejen islámský, nebo komunistický, ale i pravicový.
    Smiřte se s tím, že víc, než vám věřím lidem, kteří byli přímo na místě, v terénu, a ne těm, kteří tam nikdy nebyli a ideologicky mlží, nebo byli, ale jenom v kancelářích jako novináři , či úředníci okupační správy. Věřím víc bývalým čs zprávám v novinách a televizi; až do bombardování Jugoslávie aspoň část komentátorů psala nezávisle. Věřím víc nezávislým svědkům (i ze západních zemí) povolaných k procesu se S Miloševičem .. Smiřte se s tím, že USA sledováním vlastních geopolitických zájmů (rozebírat ony zájmy by vydalo na samostatnou analýzu ) po rozpadu bipolárního světa, vpadly do uprázněného geopolitického prostoru na Balkáně. Oblast byla destabilizována, stálo to zbytečně životy mnoha tisíc lidí. ( Podle téhož, pro změnu naivně jednoduchého schématu, který používají všude na světě, a taktéž se naivně diví, když schéma nevychází – ale o válkách, bombardováních, a podporování místních hnutí a spřátelených diktátorů třeba někdy příště).
    V tomto dějství měli důležitou úlohu právě islámští fundamentalisté. Ano, právě ti, kteří byli původně vytvořeni, vycvičeni a vyzbrojeni (a zneužiti) USA, pro boj na afghánských horských pláních, měli hájit zájmy USA i na Balkáně. Nikdo soudný nemůže tvrdit, ani pan Joch, že by tito lidé podporovali demokracii a multietnickou společnost ! Přesto mu jejich pevné zachycení v oblasti nevadí…. A zde je základní rozpor v jeho myšlení ! Pane Jochu, smiřte se s tím, že koalice a bloky mezi státy vznikají, trvají, zanikají. Jak již víme z Afghánistánu, nenávist proti společnému nepříteli je pojítko velmi slabé, nespojují-li oba partnery jiné hodnoty a ideály. Ještě před pár lety ovládalo Afghánistán USA spřátelené, i když totalitní, spřátelené hnutí. Spřátelený, hodný, usměrněný Usáma. Na Balkáně nám jeho bojovníci pomohli … Nějak jsme se jim tím nezavděčili, darebům…. 11 září, Afghánistán, Irák, radikalizace v západní Evropě… A dnes je to vše jinak. A Balkán není daleko, jako Afghánistán, je to přece jenom Evropa ! Jen odhodit ideologické brýle….
    Třeba něco zase napište. Používejte argumenty, vyvracejte, polemizujte, uvedte své postřehy, souvislosti, podložte je fakty , a nemlžte, neperlete o perlách Jadranu :)

    Na shromáždění českých feministek se probíralo, kolik žen mají které státy v politice…. Česká rep 17%, Afghánistán 30%. Zcela správně jste se zeptal, kolik z vás by chtělo žít v Afghánistánu? Naposledy se zeptám, neb na minulý příspěvek jste mi neodpověděl: chtěl by jste žít v zemi, jejíž prezident by prohlásil : ” Nenastane žádný mír nebo soužití mezi islámskou vírou a neislámskými institucemi. Islámské hnutí musí a může převzít moc co nejdříve, protože je morálně i početně dostatečně silné, aby nejen zničilo neislámskou moc, ale vybudovalo moc novou, islámskou… ”

    Řekněte, ano nebo ne??

  6. Vladimír Neckář jewnior : 19.3.2006 v 2.45

    Opravdu snad jen vy tušíte jak souvisí problematika islamského radikalismu s těmi belgickými Kurdy bud zámerně dezinformujete nebo máte problém zjistit si základní fakta díky internetu během pár sekund.
    Proto FYI : http://en.wikipedia.org/wiki/DHKP-C

    http://www.dhkc.org/

    Opravdu muslimští extremisté jak vyšití :-) )

  7. Vladimír Neckář jewnior : 19.3.2006 v 2.36

    Zdá se mi že lidé co diskutují na různých servrech o balkánském konfliktu zastavají často naprosto extremistické postoje jako “Miloševič byl druhý Hitler” “Srbové jsou nacisti” nebo naopak “Měli těch muslimů pobýt víc” “Albánci umí akorát pást děvky a dealovat herák” .
    Na konfliktech v bývalé YU nesou vinu všechny strany respektive představitelé těchto stran jednající v duchu stejně simpletonského myšlení jako jsou výše uvedené citáty.
    4 sam : Na anglickém webu http://www.serbianna.com se uvádějí oběti bosenské války 75 % muslimové 20 % Srbové 5% Chorvati
    4 R.J : Miloševič je jistě kontraverzní figura nicméně je velmi sporné klást mu za vinu např Srebernicu nebo Račak na rozdíl od Mladiče a Karadžiče kteří jsou asi skutečně zločinci (stejně jako Gotovina kterému USA a Německo pomáhalo očistit bějem operace Storm Krajinu od Srbů) nebo ultranacionalisty Šešejle. Jiná věc je že jeho režim měl autoritářské prvky, vyznačoval se vysokou mírou korupce, propojení státní správy s organizovaným zločinem, nepotismem atd jenže tyto věci nespadají pod pravomoc tribinálu v Haagu.

  8. Roman J. : 18.3.2006 v 18.27

    smiřte se s tím, že srbský národ není a ani nebyl ubohou květinkou, kterou celý zlý svět chtěl okovanou botou zašlápnout do země! Za balkánské válečné konflikty 90. let byly odpovědné mnohé síly a zločiny se páchaly na mnoha stranách, ale člověkem nejvíce zodpovědným za krveprolití a následné masakry byl jednoznačně Miloševič. On rozpoutal všechny čtyři války (proti Slovinsku, Chorvatsku, Bosně i tu v Kosovu); bosenští moslimové byli ze strany Srbů obětí masakrů v rozsahu, v jakom Srbové nebyli ze strany bosenských moslimů a kdyby nenastal západní zásah proti Miloševičovi (vlastně zásahy 2 – v roce 1995 v Bosně a v r. 1999 kvůli Kosovu), hrozilo by, že tehdy relativně umírněná balkánská moslimská komunista by se radikalizovala, islamizovala a džihádizovala. Zpětně lze litovat jen toho, že vojenská intervence proti Miloševičovi nenastala mnohem dřív – někdy v letech 1991-92. Když byla např. barbarsky bombardována perla Jadranu, Dubrovnik.

    A ano, musíme litovat i toho, že nám nebylo dopřáno vidět toho grázla viset na šibenici. Osud západní společnosti vypadá bledě, když už ani neumí efektivně trestat své nepřátele.

    RJ

  9. sam : 18.3.2006 v 1.38

    Zrno v novinách propaguje vyhánění nemuslimů na Balkáně, démonizuje národ, který se chtěl bránit. Nic nikde není čené nebo bílé, ale Zrno ve své pohádce tvrdí, že za všechno může zlý kouzelník Miloševič. Hájí zájmy balkánských muslimů, – neříká nic o Bosně , jejím tehdejším představiteli Izetbegovičovi, který rozhodně neseděl ve vězení za šíření demohracie. Tamnímu řádění muslimských profesionálních teroristů. Neřekl, kdo dal Usámovi bin Ládínovi, tehdy ještě americkému spojenci, bosenský pas, a jeho bojovníkům občanství. Neřekl, jak to bylo ve Srebrenici s Nasirem Oričem. Že nejednali s nemuslimy v rukavičkách ! O tom, že požadavky na etnicky čisté Kosovo se objevily už v 60letech, o tom, kolik tam bylo Albánců v před druhou světovou válkou, po ní (jejich SS jednotky tu během války řádily) , o tom, jak se počet nealbánců díky teroru pořád snižoval,o tom, že UCK byla na US seznamu teroristických organizací, dokud se ji Američané nerozhodli vyzbrojit, vycvičit a využít, podobně jako Usámovu organizaci v Avghánistánu… Jediné genocidy, a etnické čistky, zdokumentované a prokazatelné, byly spáchány na Srbech, za vmísení a asistence USA. Ony nejsou jen “kladná síla” ale i tu jsou skupiny, prosazující pomocí politiky své zájmy….Prosazovat multikulturní společnost nejde podporováním vražd, etnických čistek a genocid ! Byli za ně jejich viníci potrestáni? Odpovězte ! Troufám si tvrdit, že pan Dientsbier o věci ví víc, než vy, naopak, vaše angažované komentáře a články stírají rozdíl v chápání dobra a zla, a to je oč tu běží. Dalo by se o tématu , příčinách, následcích, geopolitických zájmech aktérů mluvit hodně, není tu místo.
    Zrno zuřivě hájí politiku USA na Balkáně, ale neví, že s jídlem roste chut, a bosenský a kosovský scénář se za 10, 20 let může opakovat v mnoha evropských zemích?? Myslí si, že se bojovníci Al Kaidy v Kosovu a Bosně poevropští? Nebo, i vlivem úspěšného scénáře síly, mistní (a nejenom místní) muslimové zradikalizují??

    PS: “Nenastane žádný mír nebo soužití mezi islámskou vírou a neislámskými institucemi. Islámské hnutí musí a může převzít moc co nejdříve, protože je morálně i početně dostatečně silné, aby nejen zničilo neislámskou moc, ale vybudovalo moc novou, islámskou… Turecko jako islámská země vládlo světu. Turecko jako kopie Evropy představuje zemi třetí třídy.” citáty z knihy Alije Izetbegoviče . Za podobné myšlenky šel za Tita sedět. USA to nevadilo, potřebovaly jej, jako svého času Usámu; ostatně Usáma ten by se i dnes s klidným svědomím pod to podepsal, je to v podstatě i jeho program a cíl (bývalý prezident Havel z Izetbegoviče dělal ve světě demokrata). Dnes už se tyto myšlenky ozývají všude, včetně mešit v Evropě, vysvětlují rostoucí agresivitu ve světě i v Evropě k nemuslimům, požadavky muslimů v Evropě a jinde na islamizaci společností, kde žijí, vyzývání k džihádu proti nim, využívajíc bezostyšně svobodu a peněžní dávky….

  10. sam : 18.3.2006 v 1.06

    než ten, který byl v diskuzi v české televizi s Jiřím Dientsbierem. Tam se projevil takto:: Smrt Slobodana Miloševiče přirozeně vyvolala velmi silnou mediální odezvu. Na obrazovce zpravodajského kanálu ČT se v sobotu poměrně rychle objevuje její zaměstnanec Matyáš Zrno. S napětím očekávám Zrnovo hodnocení dosavadního průběhu procesu a hlavně odpověď na otázku redaktora, proč se proces táhne tak dlouho. Očekávám, že se zmíní o problémech tribunálu cokoliv dokázat, nebo alespoň nějaká skutečná fakta. Slyším ale pouze výroky typu:

    „Miloševič prodlužoval soud dlouhými monology a politickými projevy“, „vyslýchal (chudáky) svědky celé hodiny a dny“, „soudci ho dokonce někdy (!) museli přerušit“, „Miloševič prodlužoval proces zdravotními přestávkami“

    Vidím, že ze Zrna žádná faktická skutečnost prostě nevypadne. Později se na stejném kanále objevuje vedle Zrna i bývalý zpravodaj OSN pro bývalou Jugoslávii Jiří Dienstbier. Ten už na rozdíl od Zrna odpoví redaktorovi na otázku, proč se proces táhne tak dlouho pravdou:

    „Proces trval tak dlouho protože se žalobcům stále nedařilo Miloševičovi prokázat vinu.“

    Dále se Jiří Dientsbier zmiňuje o dalších věcech, které jsou pro Zrna zjevně tabu. Mluví o tom, že před soudem měli stanout také Hasim Thaci, Agim Ceku, Tudjman a Izetbegovič. Zrno s podivným výrazem sleduje Dienstbiera a mlčí…Netroufám si říci, se mu té chvíli honí hlavou…. Jedním ze světlých míst v dnešní lavině lží je článek od historika Jana Pelikána v deníku Právo. Spoluautor knihy „Dějiny jihoslovanských zemí“( LN 1998) v článku „Smrt, jež je v kontextu balkánské krize už jen banalitou“ mimo jiné uvádí:

    „proces byl veden nanejvýš neobratně. Obžaloba, neschopna přesvědčivě dokázat Miloševičovy zločiny, proces zpolitizovala. Snažila se, aby ortel nad Miloševičem především ospravedlnil postup velmocí v balkánské krizi. Rozsudek by se býval stal předmětem trvalého oprávněného zpochybňování.“

Napsat komentář k Vladimír Neckář jewnior Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nabídka publikací

Newsletter

Chcete být pravidelně informováni o akcích Občanského institutu?