Jihovýchodní Evropa, islám a EU

1.10.2008
Redakce

Občanský Institut uspořádal konferenci Jihovýchodní Evropa, islám a EU dne 6. října 2008 v Lichtenštejnském paláci.

Hlavním řečníkem byl Gyorgy Lederer, orientalista, v 90.létech poradce NATO pro Balkán.

Konference proběhla v češtině a v angličtině.

 

Hrozí Evropě nebezpečí infiltrace radikálního islámu ze strany států s muslimskou většinou (Bosna a Hercegovina, Kosovo, Albánie) nebo menšinou (Bulharsko, Srbsko)? Nebo jsou naopak tyto státy s původním muslimským obyvatelstvem příkladem možného soužití muslimů a nemuslimů? Převáží v těchto muslimských komunitách původní, tradiční islám nebo importovaný, radikální islamismus vahhábistické provenience? Jsou tyto státy připraveny na vstup do EU?

Úvodní slovo: Roman Joch, ředitel OI

Hlavní řečník:
Gyorgy Lederer, kanadsko-maďarský arabista, odborník na Islám ve východní a jihovýchodní Evropě, během 90. let poradce NATO na Balkáně
Radikální islamismus a tradiční islám na Balkáně od pádu komunismu do současnosti

 

Další řečníci: Dragan Štavljanin, ředitel jihoslovanského vysílání RFE/RL
Jak reálná je integrace států jihovýchodní Evropy do EU?

Filip Tesař, Ústav mezinárodních vztahů
Albánští a bosenští muslimové a pokusy o jejich radikalizaci

Melazim Koci, ředitel kosovské sekce RFE/RL
Kosovo – islámský stát?

František Šístek, vědecký pracovník Historického ústavu AV ČR
Muslimové v Černé Hoře – od konfliktního soužití k poměrně úspěšné integraci

 

Projekt byl podpořen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí České republiky v rámci Programu MZV ČR pro nevládní a neziskové organizace v oblasti zahraniční politiky a mezinárodních vztahů na rok 2008.

Jeden příspěvek - Jihovýchodní Evropa, islám a EU

  1. Michal : 12.10.2008 v 20.48

    Jak známo, islám tvrdě rozděluje sféru veřejnou a privátní.Není to jen kvůli kráse manželek za těžkými domovními dveřmi. Občas je možno přijmout pozvání, muslimové budují koalice s každým, kdo jim může být přínosný. Tu lze zažít překvapení, jak pod vnějším šedým nátěrem zvyků na ulici, je domácnost pestrá a vzájemně odlišná jen od té sousední. Nikoliv v mobiliáři, ale ve stylu, vztazích, idejích, postojích…

    Proto ona těžká vrata, venku ženy jsou ukryty v hidžábu, aby se muži nepobili, domácnost je uzavřena z podobného důvodu, ale ne kvůli jen ženám. Venku klišé, schéma, tradice, konvence, uvnitř tvořivý život.

    Pokud chceme vést dialog s islámem, čiňme tak zejména s tím soukromým, domácím. Tak pochopíme, proč muslimky studují dnes v křesťanských školách, proč dříve muslimové nechali uneseným matkám svých dětí jejich mariánskou křesťanskou zbožnost a tak byly uchovány i skoro všechny mariánské svatyně na rozdíl od zbylých.

    To lze ovšem jen osobně, kontaktně, důvěrně, vztahově, jak se na soukromí sluší. Profesor a katolík nekompromisní Alois Musil a jeho 10 000 stran textu je tu příkladem.Ve verzi odborné anglicky, populární česky a dokonce i dětské, jako dobrodružná četba.Nikoliv náhodou, ač letos výročí jeho narození, Musilova pozůstalost není dosud zpracována! Začínat na zelené louce je těžké a ztrátové.

Napsat komentář k Michal Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nabídka publikací

Newsletter

Chcete být pravidelně informováni o akcích Občanského institutu?