Je Barack Hussein Obama nevyhnutelný?

23.6.2008
Roman Joch

Barack Obama může být zvolen příštím presidentem USA. Volební cykly i nepopularita republikánů říkají, že rok 2008 by měl patřit demokratům. Avšak fakt, že republikán John McCain má v roce 2008 vůbec šanci, napovídá, že Obamovo vítězství není nevyhnutelné. Nebude-li Obama zvolen, které faktory k tomu mohou přispět?Obama je nezkušený. Politikem na federální úrovni je necelé čtyři roky, ani ne jedno celé senátorské období. Stane-li se presidentem, bude nejnezkušenějším od Jimmyho Cartera. Vlastně to bude Carter číslo dvě: naprosto naivní, co se týče tyranů ve světě.

Navíc jak to, že tento „zázračný kluk“, za něhož jej jeho stoupenci vydávají, nebyl v primárkách schopen knokautovat Hillary Clintonovou? Ve skutečnosti primárky nevyhrál, byl vybrán superdelegáty. Zatímco Hillary zvítězila ve velkých a demokratických státech, tj. u demokratické základny, Obama zvítězil ve státech malých a republikánských, tj. u demokratických aktivistů. Jinými slovy, zatímco Obama měl na své straně demokratickou smetánku, Hillary měla na své straně demokratickou základnu, hlavně ženy a chudé bělochy, bez nichž demokraté nevyhrají. Upřednostní však tito Hillaryini voliči nakonec Obamu před McCainem?

Obama vystupuje jako kandidát nadstranický, schopný zahojit rány Ameriky. Mluví krásně o naději. S tím však kontrastuje jeho politická minulost. V roce 2007 byl nejlevicovějším americkým senátorem. Přátelí se s rodinou ultralevicových teroristů ze 60. let, manželů Ayersových, kteří mu pomohli k politické kariéře v Chicagu. Dvacet let navštěvoval kázání černošského, rasistického, bělochy a Ameriku nenávidícího pastora. To si nevšiml, jak psychopatickou nenávist ten pastor neděli co neděli kázal?

Z toho nám vychází trochu jiný obraz než obraz nadstranického hojitele ran. Vychází nám buď obraz levicového radikála mimo hlavní proud americké politiky, jenž zatím dovedně skrývá své skutečné názory, nebo prosťáčka, který má velice špatný úsudek ohledně lidí, jimiž se obklopuje. Ani jedno, ani druhé není dobrou kvalifikací pro presidenta.

Samozřejmě jeho největší výhodou je jeho barva pleti. Bílí centrističtí voliči přímo hoří touhou zvolit černocha presidentem, aby dokázali světu i sobě, že nejsou rasisté. To může být důvod, proč Obama nakonec uspěje. Na druhou stranu ze všech republikánů právě McCain umí nejlépe získávat na svou stranu nezávislé voliče a ze všech republikánů jako jediný má v demokratickém roce 2008 vůbec šanci. Také je pro presidentskou roli zkušenější i kvalifikovanější než Obama. Ne, výsledek voleb 2008 není předem jasný.

Publikováno v Mf Dnes 20. června 2008 jako pozice „NE“ v duelu: Má Obama Bílý dům v kapse?

Příspěvků : 20 - Je Barack Hussein Obama nevyhnutelný?

  1. Michal : 27.6.2008 v 17.04

    Jsme v USA, kde zvolili za prezidenta ne muže, co dokončil projev i postřelen na tribuně, ale jeho protivníka, co měl vzápětí nehodu – tehdy vzácnou – v automobilu. Frustrovaná města jsou živena novinkami, každá zpráva se musí aranžovat jako objev století, každý biftek musí být úspěchem srovnatelným s přistáním na Měsíci. Tu pigmentace snadno – pokud zrovna není hurikán – uspokojí objevitelské pudy blokované nudným městem. ŽEL ČI DÍK, jen krátce. Pigment se okouká, i hurikán přijde, Irák nemusí být denně úspěch… USA mají své moudré, obvykle umí nejen najít vhodného prezidenta, ale i mu udělat šikovně kampaň. Ať si Mr. Hussein užije čas na slunci, ať se mu otevře řada rolí, kde bude úspěšný.

  2. Ulrich : 25.6.2008 v 18.02

    No já myslím, že ačkoliv je Obama lepší řečník než McCain, jsou ty debaty pro McCaina důležitou šancí na zvrat. A on to ví. Už vyzval Obamu k sérii televiznách střetnutí. Pokud se MVcain dobře připraví, bude moci obnažit slabá místa Obamy, rozptýlit falešnou mlhu údajné bezkonfliktnosti a všeobecné přijatelnosti Obamových plánů.

    P.S.: Mimochodem, Obama zase tak skvělý řečník není. To je jedna z propagandistických frází. Takový Mike Huckabee by si udělal v debatě z Obamy trhací kalendář.

  3. Dan : 25.6.2008 v 17.18

    Obama získal více hlasů než Clintonová. Není pravda, že by jej volila pouze smetánka demokratických voličů. Jak správně podotknul Ulrich “dostal prostě vysoké procento hlasů i ve skupinách, u kterých prohrál s Clintonovou”. To, jak do výsledků voleb probluví americký volební systém už je jiná věc. Na tomto místě bych připomněl další zajímavou skutečnost a sice tu, že Obama přitáhnul k volbám hodně lidí, kteří jinak k volbám nechodí.

    Rasismus: statistiky po ruce nemám, ale jistě by se nějaké daly dohledat (já jsem na to však příliš líný). Nicméně v USA jsem strávil dostatečně dlouhou dobu na to abych věděl, že rasismus tam není záležitostí několika deviantů, je to prostě faktor, který nepochybně ovlivní výsledky voleb (i když jak kde…samozřejmě). Možná, že někteří bílí budou volit Obamu protože je černoch, ale jak znám američany, tak rozhodně tipuju možnost, že více bílých ho právě z důvodu rasy volit nebude (na druhou stranu drtivě zvítězí mezi černými…a otázka je jak budou hlasovat latinos).

    Kulturní animosita: částečně souhlas, nicméně rasa tuto animositu podle mě zvýrazňuje. Argumentovat vzděláním Obamy není úplně šťastné, protože o Clintonové se dá říci totéž (ta je navíc podstatně bohatší), nehledě na to, že Obama se v minulosti angažoval v pomoci chudým. Dále bych ty faktory ekonomické a kulturní doplnil ještě o faktor mediální. Bystrý Obama může oproti poněkud těžkopádnému McCainovi bodovat kouzlem své osobnosti. V televizních duelech McCaina nepochybně zastíní.

    Nemyslím si, že Obama zvítězí drtivě. Šance bych viděl tak na 2:1 pro Obamu (tak jako intrade). Osobně bych volil McCaina…i když z něj nejsem zrovna nadšen.

  4. Ulrich : 25.6.2008 v 15.48

    McCain je favoritem v Bible beltu a je prakticky jistým vítězem ve státech Idaho, Wyoming, Aljaška a možná i Utah. Ty jmenované státy mají ovšem malý počet volitelů. Obama má jitou Novou Anglii, Californii a je favoritem všude mimo těch zmíněných republikánksých oblastí. To by mělo Obamovi stačit na suverénní, ne-li přímo drtivé vítězství. Bohužel.

  5. Ulrich : 25.6.2008 v 14.42

    Milý pane Jochu,

    Váš článek je hezky napsaný a je z něj patrné, že se prostě na americké politické scéně vyznáte. Já si vůbec rád čtu, co píšete. Vaše názory jsou mi obecně velmi blízké. Nicméně:

    1. Zda je zvolení Obamy nevyhnutelné? Není, pokud nevyhnutelnost chápeme jako jistotu ( pak máte, pane Jochu, pravdu ). Nebo se dá odpovědět: Nevíme. To tehdy, chápeme-li nevyhnutelnost jako to, co nastane. Nebo se dá také odpovědět: Je to nevyhnutelné ve smyslu nanejvýš pravděpodobné a subjektivně prakticky jisté. Tak jsem to myslel já.

    2. Obama zvítězil u smetánky ( zvláště pokud za smetánku považujeme i levicově smýšlející mládež, novináře a černochy ), ale to by mu na nominaci nestačilo. Dostal prostě vysoké procento hlasů i ve skupinách, u kterých prohrál s Clintonovou.

    3. Asi máte, pane Jochu, pravdu, že určitá část “chudých bělochů” ( kteří by v případě nominace Clintonové volili ji ) dá přednost McCainovi, protože je jako oni běloch, navíc válečný hrdina, seriózní a prostě takový ten jim pocitově blízký obvyklý většinový Američan obecně. To je podle všeho skutečně důvod, proč Obama nevede v průzkumech větším rozdílem.

    4. Samozřejmě si uvědomuji, že celostátní ( federální ) čísla z průzkumů nemusejí být vzhledem k americkému volebnímu systému rozhodující. Ještě jsem si sám nedělal odhad skóre electoral votes, ale pocitově bych řekl, že Obama má zřetelně navrch všude kromě Bible beltu a i na typickém republikánském Jihu by mohl díky černochům v některých státech zvítězit. Proto zatím odhaduji, že Obama vyhraje na volitele mnohem drtivěji než v celostátním součtu voličských hlasů. Dodávám, že bych se moc rád mýlil a určitě si brzy udělám konkrétní propočet.

    5. Nevím, jak to bylo v roce 1988 s průzkumy veřejného mínění. Nezdá se mi pravděpodobné, že by intelektuálně slabý a programově nevýrazný Dukakis měl proti etablovanému pokračovateli úspěšné Reaganovy éry vůbec nějakou šanci.

  6. RJ : 25.6.2008 v 13.58

    Obama porazil Hillary díky vítězstvím v primárkách ve státech, které demokraté v listopadu určitě nezískají! A zvítězil také díky tomu, že demokraté poprvé ve svých primárkách zavedli poměrné zastoupení; kdyby si ponechali většinový systém, jaký měli vždy předtím a jaký mají dodnes republikáni, v primárkách by zvítězila Hillary. Takže Obama získal nominaci díky hlasům, které mu v listopadu nepomůžou.

    Budou demokratičtí voliči Hillary, především ženy, většinově preferovat Obamu před McCainem? Jendoznačně ano. Ale nikoli stoprocentně. Někteří a některé (menšina) dají hlas McCainovi. Teď ale nevíme, jak velká či malá to menšina bude – a jak může tudíž ovlivnit volby v listopadu.

    “…značná část Američanů jsou rasisté…mnohem více než Češi, ne že ne” – to by asi chtělo nějaké statistiky, ne? Jak značná část? 99%? Nebo 1% Nebo něco mezi tím? Přitom značná část bílých Američanů preferuje Obamu právě proto, že je černoch. Teď, kterých je více, těch prvních, anebo těch druhých? Nevíme…

    Ta animosita bývalých chudých bílých voličů Hillary vůči Obamovi, která může pomoci McCainovi a o které jsem já psal, není rasová, nýbrž kulturní! Co mají chudí bílí “blue-collar workers” ze států Ohio či West Virginia kulturně společné s elitářským absolventem Columbie a Harvardu či jeho manželkou, absolventkou Princetonu a Harvardu? Když Hillary a Obama hlasovali za nějakou resoluci připomínající “hudební festival” ve Woodstocku v roce 1969 (a peníze na muzem o něm), McCain na to reagoval ve smyslu – o Woodstocku toho moc nevím, byla to nějaká kulturní a farmakologická událost, ale já jsem měl tehdy jiné problémy… Čímž si jednak udělal legraci z levicové mládeže 60 . let, a jednak upozornil na to, že zatímco část levicové mládeže 60. let, z níž vyrostli lidé, kteří dnes v Dem. straně rozhodují, tehdy kouřila marihuanu, ale on přitom hnil ve vietnamském vězení a jako syn admirála odmítl časné propuštění, nebudou-li propuštěni i ostaní američtí zajatci. A když se na to podívají bilí chudí lidé v Ohiu a Západní Virginii, kteří jsou demokraté z ekonomických důvodů a proto v primárkách volili Hillary, kdo jim asi bude lidsky a kulturně bližší – McCain, nebo Obama? Jinými slovy, budou tito voliči hlasovat ekonomicky, anebo kulturně? To je ta otázka, která listopadové volby rozhodne.

  7. Dan : 25.6.2008 v 9.15

    Jistě Obama zvítězil u smetánky, přičemž ta “smetánka” početně převyšuje “základnu” (sice těsně, ale přece) :-) . Ano, Obama mezi ženami prohrál, ale to se dá, vzhledem k tomu že soutěžil s Clintonovou, celkem pochopit. Nicméně Obama určitě mezi ženami získá výrazně více hlasů než McCain.

    Jinak je celkem sporné, jestli je Obamova rasa výhodou. Mezi černochy sice drtivě zvítězil, ale otázkou je, jestli mu jeho rasa neuškodila u bílých (značná část Američanů jsou rasisté…mnohem více než Češi, ne že ne). Ostatně Obama se snažil svou rasu příliš nezdůrazňovat, rasovou otázku z kampaně dělali spíše Clintonové.

    Samozřejmě, že Obama není nevyhnutelný. Ale odhaduji, že pokud volby nebudou ovlivněny nějakým velkým skandálem, tak to vyhraje.

  8. RJ : 24.6.2008 v 19.48

    Pánové Ulrich a Dan:

    když jsem byl minulý týden v ČRo 6 vyzván, abych odhadl výsledek listopadových voleb, řekl jsem, že teď je to 51:49 ve prospěch Baracka Obamy, tudíž bude nejspíš příštím POTUS. Takže souhlasím s vámi, že Obama je favorit. Ale ta otázka Mf Dnes byla, zda je nevyhnutelný. A tu si dovolím tvrdit, že není.

    Podívejte se na průzkumy v létě 1988 – Mike Dukakis vedl před Georgem Bushem o 20 procentních bodů! A jak nakonec vše dopadlo!

    Nyní vede Barack Obama před Johnem McCainem o hodně méně. Ale pozor, průzkumy na celoamerické úrovni jsou irelevantní, podstatné jsou průzkumy za jednotlivé státy! A v Electoral College by podle Wall Street Journal nyní McCain vyhrál nad Obamou nejtěsnějším rozdílem 270: (asi) 267 hlasů. Takže Obama – i když favorit – není nevyhnutelný.

    A vzdor panu Ulrichovu budu tvrdit: ne, ve Vašem bodě 1 nemáte pravdu. Mezi demokraty Obama zvítězil u černochů; mladých a vzdělaných lidí; bohatých bělochů; lidí v médiích; levého křídla Dem. strany; klanu Kennedyů; nejbohatších demokratů. Naopak Hillary mezi demokraty zvítězila u Hispánců; žen středního a staršího věku, především osamělých a rozvedených; chudých bělochů, méně vzdělaných; především “etnického” (irského, italského, slovanského) původu; a u odborářů. Jinými slovy, Obama zvítězil u “mcgovernovského” křídla Dem. strany, zatímco Hillary u “trumanovského” křídla. Takže napsal jsem to přesně, jak to je, resp. bylo: Obama zvítězil u smetánky, Hillary u základny (s výjimkou černochů, nejloajálnější to demokratické volební skupiny).

  9. Dan : 24.6.2008 v 17.25

    Obama získal více voličských hlasů než Clintonová (ta by měla více hlasů jen při započítání Floridy a Michiganu). Obama vede v průzumech podpory nad McCainem a jeho podpora roste. Zatím to vypadá tak, že se příznivci Clintonové přiklánějí na jeho stranu.

    Obamovy nevýhody oproti McCainovi: Je nezkušený (on ovšem tvrdí, že vnáší nový svěží vítr), nemá program (což může být tak trochu i výhoda), je spojen s Wrightem (ovšem tento skandál docela dobře ustál) a značný počet amerických buranů jej považuje za muslima.

    Obamovy výhody oproti McCainovi: je inteligentnější, lepší řečník, charismatičtější, není republikán, není až tak napojen na lobbystické skupiny, nejeví známky senility, nepřipomíná všeobecně nenáviděného Bushe a má mnohem více peněz na kampaň.

    Výsledek voleb není předem jasný, ale v tuto chvíli má Obama rozhodně navrch. Dle intrade.com (který je docela dost přesný) Obama vede 64:32. Pravděpodobně to vyhraje.

  10. Ulrich : 24.6.2008 v 14.51

    Je to malinko jinak.

    1. Obama získal mnoho velmi hlasů i mezi ženami ( tam zvláště ) a chudými bělochy.

    2. Je sporné, kdo měl větší absolutní voličskou podporu. Situace byla víceméně vyrovnaná. Na započítávané hlasy vyhrál Obama. V případě započítání Michiganu ( což by bylo ovšem bylo z důvodu Obamovy absence nekorektní ), Floridy a na jednotlivce přepočítané podpory ve státech, kde se počítaly skupiny ( caucusy ) namísto jednotlivých hlasů, snad o něco malinko vyhrála Clintonová. Kdo ví. V každém případě tvrzení, že Obama byl nominován smetánkou, není prostě pravdivé.

    3. Ano, Obama vyhrál věsměs v red ( tradičně prorepublikánských ) státech, zatímco Clintonová v těch pro demokraty klíčovýchch ( velkých, severních, dělnických ). To je hezký postřeh. Bohužel to ovšem vůbec neznamená, že by byl Obama pro voliče Clintonové nepřijatelný. Je zřejmé, že budou v klidu Obamu volit jako druhou nejlepší možnost.

    4. Obama ve všech průzkumech ( v posledních týdnech opravdu bez jediné výjimky ) na celostátní úrovni nad McCainem vede.

    Konečně bych si dovolil i oponovat tvrzení, že nominace umírněného ( takřka levicového ) McCaina dává republikánům lepší šanci na vítězství. Jsem přesvědčen, že Obamovi je třeba se postavit argumentačně a principiálně ) přímočaře ). Podrobně popsat důsledky jím navrhovaných opatření a nabídnout jasně odlišitelnou alternativu.

    Celkově, ačkoliv jsem z toho velmi smutný, si opravdu myslím, že Obamovo zvolení je prakticky nevyhnutelné. Nezbývá než se modlit a doufat.

Napsat komentář k Michal Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nabídka publikací

Newsletter

Chcete být pravidelně informováni o akcích Občanského institutu?