Co se stalo s naším světem?

9.8.2006
Matyáš Zrno

Ačkoliv nejsem zastáncem povrchních soudů, že Evropa končí kdesi u Vídně, je jasné, že Balkán je trochu odlišnější od zbytku starého kontinentu. Mimo jiné i díky pohledu na Západ, coby něčemu přece jen odlišnému. Na Balkáně se dají vysledovat tendence, které potom mnohonásobně silněji rezonují o něco dále – na Blízkém východě. Je to především fascinace teoriemi spiknutí („USA bojují proti Srbsku pekelnými vedry“, „Nezávislá Černá Hora – půl století starý vatikánský projekt“, „Tajná společnost, která vládne světu, se zaměřuje na Srbsko“… to jsou jen některé z titulků bělehradského tisku…). V poslední době se ale o Západu nepíše kriticky jen v převažujících nacionalistických kruzích, ale i v liberálních médiích. Je to zajímavý trend, který více vypovídá o nás (můžeme-li se s trochou troufalosti označit za součást západní civilizace). I mnoho liberálně orientovaných lidí v jihovýchodní Evropě má značné problémy akceptovat některé jevy v současném západním světě. Ten byl přitom donedávna pro tuto společenskou vrstvu synonymem svobody, blahobytu, pořádku, jistoty a tolerance.Výstižně to popsal komentátor (liberálního) černohorského týdeníku Nikola Nikolaidis. V článku „Všechno je naopak“ (s podtitulkem „V Německu zloděj okradl policii, v Ohiu otevřeli galerii na záchodě a v Nové Anglii útočí homosexuálové na heterosexuály“) se nejprve vcítil do kůže nešťastných černohorských řidičů, kteří proklínají ministerstvo dopravy za to, že se vrhlo na opravy silnic uprostřed turistické sezóny. „Skřípou zuby, nadávají z plných plic a jsou si jistí, že něco takového nemůže být nikde jinde na světě. „Pletou se“, píše Nikolaidis. „Podle toho, co se k nám dostává z nejrůznějších koutů svobodného a vyspělého světa, se celý společenský systém převrátil na hlavu tak, že se neví, co je špatné a co je dobré. To co je normální, se stalo natolik nesmyslné, že by to bylo komické. Pokud by to ovšem nebylo spíše tragické.


Tak třeba v Německu je policie velmi humánní. Snaží se dát zločincům druhou šanci, zvláště jde-li o osoby jiné národnosti (nejsme přece rasisté…). Když policisté v bavorském Ingolstadtu zatkli 22-letého Tunisana, který kradl ženám kabelky, rozhodli se ho propustit. Slíbil totiž, že se vrátí k soudu. Proč ne, ať má chlapec ještě jednu šanci. Mladík si ale nabídnuté druhé šance nevážil. Naopak, přímo před policejní stanicí, ze které ho právě propustili, ukradl policejní bicykl. Mluvčí policie to komentoval: „Policisté nevěřili svým očím, něco takového ještě neviděli. Tentokrát už tak snadno z vězení nevyleze.“ Nikolaids dodává: „Snad se německá policie naučila, že zločincům se nemá věřit a jejich místo je za mřížemi, i kdyby kvůli tomu měli být policisté označováni za nehumánní rasisty.


V USA autora pro změnu překvapil nezvyklý způsob prezentace výtvarného umění. V Ohiu, ve městě Yellow Springs, otevřeli novu galerii v prostorách WC bývalého nádraží. Návštěvníci tu mohou sledovat obrazy zatímco vykonávají svou potřebu. Na výstavu lákají plakáty s nápisem „Koukejte se zatímco čůráte!“. „To, co je nezajímavější“, píše Nikolaidis, „je fakt, že o tento nový trend jeví zájem i galerie z New Yorku, světové kulturní metropole.“


I další příklad, který překvapil černohorského novináře, je z USA – konkrétně z Princetownu, pobřežního města v Nové Anglii, známého jako letovisko amerických homosexuálů. V létě tu počet obyvatel naroste ze 3 500 (především potomků portugalských rybářů a imigrantů z Jamajky) až na 30 000. Princetown měl vždy reputaci tolerantního města, jeho pověst ale nyní narušují sami homosexuálů. Začali totiž urážet heterosexuály. Obyvatelé Princetownu si stěžují, že je homosexuálové označují za „výrobce dětí“ a „ty kteří se množí“ („jako by to snad byli vlastnosti, za které by se člověk měl stydět“, dodává Nikolaidis. „Koneckonců, bez těchto vlastností by ani rozhořčení homosexuálové nebyli na světě. Nebo je snad přinesli čápi?“ ).


Tři drobné události, které by u nás už asi ani nevzbudily pozornost. Jinak je tomu ve společnostech, kde je ještě normální a správné za zločin trestat, na obrazy se dívat jindy než během kálení a plození dětí se považuje za chvályhodné. Bohužel, současný vzrůst iracionality na Západě způsobuje, že západní civilizace už není spojována (jen) s hodnotami svobody, blahobytu, práva, pořádku a tolerance, ale i s post-moderními výstřelky typu registrovaného partnerství, radikálního feminismu, tolerance vůči jedněm (zlodějům kol..) a naopak kontroly druhých (politicky nekorektních). V situaci, kdy jsme konfrontování s velmi sebevědomým agresivním islámem, se tak sami zbavujeme argumentů ve prospěch naší civilizace.

Příspěvků : 4 - Co se stalo s naším světem?

  1. Vilém : 10.8.2006 v 13.48

    Pane Horáku,
    ubezpečuji vás, že vaše obvinění z toho, že likviduji “vaši civilizaci” (sám ji totiž vidím zcela jinak) jsou naprosto správná.
    Pochopitelně je zcela normální, že vazba – a zaklínači pevných zásad by snad mohli vědět, že o VINĚ rozhoduje až soud, nikoli policie – se uvaluje jen z jasných a zákonem stanovených důvodů, nikoli proto, že policie nechce působit dojmem, že se bojí obvinění z rasismu. Zavřít někoho lze jen pokud by mařil vyšetřování, existovaly odůvodněné obavy, že by pokračoval v trestné činnosti (ty se tím činem potvrdily, takže zřejmě bude na místě, aby byl zadržován), nebo obavami z útěku před soudem.

    Urážlivé názory homosexuálů mne opravdu nevzrušují o nic víc než urážlivé názory o homosexuálech, které zaznívají např. v příspěvku pana Zrna – každý má právo na názor nebo předsudky, konzervativci tohoto práva využívají mnohem víc než kdo jiný, ale monopol na něj nemají.

    Závěrečné tvrzení mi podsouváte, a svědčí spíš o vás – když nemáte DOGMA, tak zbývá jen PRÁZDNOTA. To platí ovšem pouze, pokud člověk nemá vlastní, autonomní morálku. Já dokonce ani nikoho nenutím, aby ji měl, pouze tvrdím, že dogmata nepotřebujeme.

    Pane Jeene,
    já nikde nevidím nepřátele, jen vidím spoustu tvrzení, se kterými nesouhlasím. A činů, se kterými nesouhlasím, a považuji je za nesrovnatelně významnější než instalaci výstavky na WC. Podle mne právě podstatná část politiky pravice stojí na vratkých, neobhajitelných základech, ale když diskutuji s jejich zastánci, mají veškerou možnost prokázat, že jejich tvrzení jsou neotřesitelná. Já nikoho nekriminalizuji, nerelativizuji zabíjení ani zde ani za obzorem, takže mám leckdy dojem, že moje stanoviska jsou dogmatičtější než gumové principy hlasatelů civilizace.

  2. Jeen : 10.8.2006 v 11.46

    Lidé jako vy nevidí nepřítele všude kolem? Homofoby, xenofoby, sexisty a bůhví jak se dnes pojmenovává všechna ta politicky nekorektní “čeládka”, která se staví proti tomu, čemu se dnes říká “pokrok”? Ať chcete nebo ne, sebekrásnější dům bez základů spadne a základy nemohou být relativní, ty musí být festovní i když je aktuálně politicky nekorektní tvrdit, že dům je krásný a nespadne i když ty základy provrtáme jak ementál ponvadž se nám to zrovna teď tak líbí.

  3. Martin Horák : 10.8.2006 v 11.07

    Vy jste velmi pěknou ukázkou ideologa, kteří, pokud se jejich názory budou i nadále prosazovat, zlikvidují naši civilizaci. Vám to asi nemá smysl vysvětlovat nic, alejiné čtenáře upozorňuji, aby si všimli:
    1) krást kabelky je banální přestupek, za který je normální zloděje pustit (o věšení pan Joch nic nepsal, to jste si vymyslel, aby vaše replika dávala alespoň nějaký smysl).
    2) Urážlivé názory hom. o normálních lidech vás nezajímají – vsadím se, že kdyby šlo o nelichotivé názory normálních lidí na hom., řval byste jako tur.
    3) Podle vás není nenormální vůbec nic. Co k tomu dodat. Ty občanské války jste si opět vymyslel – máte tak bujnou fantazii vždycky nebo ji povzbuzujete nějakým prostředkem, co vám ti zlí konzervativci nechtějí legalizovat ?

  4. Vilém : 10.8.2006 v 10.44

    Autor mi připomíná zoufalého staromilce, který se tváří při poučování dětí, že na světě chodí všechno tak, jak se ve společnosti moralistů říká, a za každou cenu chce, aby tomu uvěřily, když on sám dnes moralizuje, ačkoli včera se státním zmocněním vytloukal okna nepřátel lidu.

    Věcná stránka uváděných případů není zajímavá – celkem triviálně je v pořádku, když policie po banálním přestupku pachatele propustí, místo aby ho pověsila, podsouvání mírnosti kvůli obavám z rasismu je jen typickým konzervativním trikem, galerie na WC je opravdu zajímavý nápad, a i když osobně bych se na umělecká díla díval radši jinde, jistě je to lepší než nádražní toalety v našich “řádných” podmínkách.
    Názory homosexuálů reprodukované jejich kritiky mne nezajímají.

    Problém morálního pomatení je však závažný, a problémem nemyslím ony popisované banality, nýbrž stanoviska autora, totiž děsivě naivní sebeklamy spojené s intenzivní nesnášenlivostí a nesmyslnými pretencemi, že právě jeho požadavky jsou NORMÁLNÍ. Normální totiž bylo taky vést války s lidmi, kteří nepatřili k civilizaci, a ono se nám to zase vrací. Naši moralizující diktátoři vidí nepřátele všude kolem sebe – narkomany, flákače, Araby, teroristy, liberály, levičáky, odboráře, ateisty, žebráky, homosexuály, femisnistky, ekology, a otravují atmosféru ve společnostech západní civilizace hlásáním netolerance a nekonečnými bezvýchodnými občanskými válkami, z nichž žádnou nemohou vyhrát.

    Přesně tohle se stalo s jejich světem, udělali to sami.

Napsat komentář k Jeen Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nabídka publikací

Newsletter

Chcete být pravidelně informováni o akcích Občanského institutu?