Březina proti sociálním inženýrům

4.9.2008
Redakce

Evropský parlament vyzval ke zpochybnění tradičních mužských a ženských rolí. V zájmu odstranění genderové nerovnosti navíc požaduje další regulaci reklamy. Včera přijatou zprávu Evropského parlamentu, která naléhá na členské státy, aby zajistily vymýcení stereotypů spojených s pohlavím z reklam a marketingu, ale i z učebnic, hraček a internetu, však kritizuje europoslanec Jan Březina.

“Zaprvé ve zprávě chybí definice toho, co to genderové stereotypy vůbec jsou. Je proto důvodná obava, že konkrétní kroky vyústí v sociální inženýrství, které bude zakazovat například zobrazování žen v zástěře u sporáku nebo naopak přikazovat zobrazování mužů s čistícím práškem v ruce”, obává se Březina, podle kterého by způsob zobrazování mužů a žen v reklamě měl být v maximální možné míře ponechán na vůli tvůrců a zadavatelů reklamy. “Jediným důvodem pro regulaci a zásah veřejné moci je podle mého názoru situace, kdy by zobrazení ženy nebo muže v reklamě bylo v rozporu s lidskou důstojností, což může být třeba případ některých reklam na sexuální služby”, dodává Březina.

“Za naprosto skandální potom považuji ustanovení, že v zájmu dosažení rovnoprávného postavení mužů a žen je nutné zpochybnit tradiční mužské a ženské role. Jedná se o bezprecedentní útok evropské levice na tradiční hodnoty, jehož cílem je začít lidem diktovat, jak si mají organizovat život v partnerských a rodinných vztazích. To je pro mě jako křesťanského demokrata naprosto nepřijatelné. Stát, natož pak bruselští úředníci, nemají co strkat lidem nos do jejich domácností a soukromí”, odmítá zprávu rezolutně Březina.

Za jediné pozitivum zprávy Březina považuje kritiku časté praxe reklamních agentur zobrazujících extrémně štíhlé ženy jako životní vzory a ideály krásy. “Provedené studie ukázaly, že takto pokřivený mediální obraz ideálu krásy vede zejména u dívek k rozvoji poruch příjmu potravy jako je anorexie a bulimie, a proto je nepochybně žádoucí požadovat, aby reklamy přinášely realističtější pohled na tělesný vzhled”, uzavírá Březina.

Příspěvků : 8 - Březina proti sociálním inženýrům

  1. tlapka : 15.10.2010 v 15.07

    Vždyť reklama je jen reklama, ani se na ni nikdo není povinen dívat.

  2. Adi : 13.9.2008 v 5.28

    Dekuji, nebot ma pravdu. Tradice v nasem pripade pomaha muzum i zenam chovat se dle sveho, nikoliv naopak. V poslednich letech je nam doslova VNUCOVAN naprosto odlisny model, ktery nerespektuje nejen zazite zvyklosti, nybr i neco, cemu se jinak rika zdravy rozum

  3. Gaspard : 12.9.2008 v 16.32

    Aby byly reklamy genderove vyvazene, navrhuji nasledujici spoty:
    1. Uzasne silky tampony si sebou na panske WC ponese krasny gay se slovy na rtech “Och, jak se krasne zavadeji!”.
    2. Na fotbalove tribune budou hulakat vypipane sprostarny 4 maminy stredniho veku a pak se v hospode budou nalevat pivem. Gambrinus – chut, ktera sblizuje.
    3. Mlady nastvany muz bude vyhazovat veci z balkonu divce na ulici. Ta si vsechno nalozi do auta a spokojene opusti sve dosavadni bydliste. Fabia Combi – co kdyz se budete muset stehovat.
    4. U kontejneru ceka mlada slecna. Prichazi pan s rozepnutym poklopcem a vyhazuje do kontejneru lahev od vina. Slecna mu celou dobu cumi do poklopce. Pan se usmeje a odchazi. Tridte odpad – at uz jsou vase duvody jakekoliv.

    Doufam, ze me nekdo podpori s dalsima gender korektnima scenarema :-)

  4. Totok : 12.9.2008 v 16.27

    Březinovu přízpěvku rozumím, ale co vlastně kromě špíny bylo náplní tohoto příspěvku jsem nepochopil. Jasné je mi jen to, že úředníků EU je příliš mnoho a pletou se do věcí, po kterých jim nic není.

  5. more than zero : 7.9.2008 v 3.51

    Reklamy na sexuální služby nepochybně ponižují ženy. To přece vůbec nezávisí na tom, jakého smýšlení je pan Březina, je to objektivní fakt. A co jste chtěl říci ve zbytku textu, je nesnadné se dopátrat.

  6. less than zero : 6.9.2008 v 11.14

    “Zaprvé ve zprávě chybí definice toho, co to genderové stereotypy vůbec jsou.

    Takto se ptá Březina
    a takto si sám odpovídá:

    například zobrazování žen v zástěře u sporáku

    a dodává:

    “Jediným důvodem pro regulaci a zásah veřejné moci je podle mého názoru situace, kdy by zobrazení ženy nebo muže v reklamě bylo v rozporu s lidskou důstojností, což může být třeba případ některých reklam na sexuální služby”,

    Není to spíše pane Březino proto, že je to pro vás TABU? Jako křestanského demokrata by vás měla také popouzet reklama, kde výrobky propagují děti mladší patnácti let a dokonce i batolata, přičemž nejde o výrobek jejichž cílovou skupinou by byly, (ani být nemůžou, např.: reklama na automobil, který byl postaven na spotu s batolaty).
    Nejste pane Březino jen vyžírka, který se za křestanského demokrata počítá jen když je to v módě a získavají se z toho body v okruhu svých příznivců.

    Pan Březina také nespecifikuje co přesně považuje v reklamě za rozpor s lidskou důstojností…, to by takto mohl označit některé Toscaniho projekty…Toscanim opovrhuji, ale jeho práce mohl Březina jmenovat jako příklad jestli ještě ANO, nebo už NE, každý je zná a věděli bychom co si Březina skutečně myslí.

    Pan Březina je křestanský demokrat což podle stereotypního myšlení znamená, že je blb.
    Chcete důkaz?

    “Provedené studie ukázaly, že takto pokřivený mediální obraz ideálu krásy vede zejména u dívek k rozvoji poruch příjmu potravy jako je anorexie a bulimie, a proto je nepochybně žádoucí požadovat, aby reklamy přinášely realističtější pohled na tělesný vzhled”

    Ideál krásy není otázkou tabulek, ale kultury, dříve v historii byl ideál jiný, a také byl pro ženy, které mu byli daleko, těžké a bolestivé se mu vyrovnat (vzpomenme třeba některé historické kostými). Dnešek není horší, nikdo ty dívky k ničemu nenutí, stejně jako ony rozeznáte, že je to ideál, nikoli prosazovaný standard (pokud je trend mít na auto salónu kolem vozítka i ženy, proč jsou všechny štíhlé hezké a mladé?? Prezentace automobilu na autosalónu je taky forma reklamy. Chystáte snad nějakou vyhlášku…A spojení pokřivený mediální obraz už nepoužívejte je to směšné, pokřivený je leda tak váš křestansko demokratický charakter

  7. DD : 6.9.2008 v 5.48

    TRADICE JE KAMENNÝ ŘÁD. Právě ten BRÁNÍ mužům i ženám chovat se v partnerských a rodinných vztazích podle svého. Je příznačné, že nejvíc ho chtějí zachovat ti, kteří z něj nejvíc těží. Je příznačné, že nejvíc ho chtějí rozbořit ti, kteří na něj nejvíc doplácejí.

  8. Martin : 5.9.2008 v 15.21

    S článkem souhlasím, ale reklamy by se víc regulovat měly. Teď je třeba venku (billboardy, web…) otřesná reklama na JobDNES.cz. Jestli něco naplňuje obsah termínu “sexismus”, je to tohleto.

Napsat komentář k Totok Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nabídka publikací

Newsletter

Chcete být pravidelně informováni o akcích Občanského institutu?